Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Artikeln innehåller annonslänkar
Hälsa

Bästa hjärnträningen: Så länge och hårt du ska träna för optimal effekt

Att fysisk aktivitet inte bara ger dig starkare hjärta och muskler utan också en mer välmående hjärna är ett forskningsområde som växer sig allt större och viktigare. I en studie publicerad i Journal of Alzheimer’s Disease kunde forskarna återigen se ett tydligt samband mellan konditionsträning och hjärnhälsa – och vilka rekommendationer du ska följa för att få bästa effekt.  

Foto: Unsplash

Tidig hälsoforskning fokuserade mest på kroppen från halsen och nedåt men “nu inser vi att vi måste titta på hjärnan för att visa de riktigt stora fördelarna av en fysiskt aktiv livsstil”, säger Ozioma Okonkwo, assisterande professor i medicin på University of Wisconsin, School of Medicine and Public Health.

Tillsammans med sitt forskningsteam har Okonkwo utvärderat närmare 100 vuxna som har åtminstone en förälder med Alzheimers, åtminstone en gen kopplad till Alzheimers eller båda. Resultatet visar att deltagarna som tränade på en medelintensiv nivå i 68 minuter om dagen hade en större hjärnvolym i områden kopplade till resonemang och exekutiva funktioner som förmågan till att ta initiativ och att fokusera och fördela sin uppmärksamhet, än de som tränade mindre än så. Konditionsträning, så som löpning och simning, visade sig vara det bästa för hjärnhälsan.

– Vi har genomfört en rad studier som visar att ökad aerob kapacitet (kondition) boostar hjärnans struktur, funktion och kognition, säger Okonkwo.

Han förklarar att det ökade blodflödet från konditionsträning transporterar mer blod till hjärnan, vilket både förebygger och minskar effekten av hjärnförändringar. Men om löprundor, cykelturer eller simning inte är din grej så kan även styrketräning ha liknande positiva effekter på hjärnan, om träningen ökar din puls. Rekommendationen, för både det fysiska och psykiska välbefinnandet, är att kombinera dessa två.

Fler hälsotips för ditt sinne: 3 enkla meditationstekniker du kan göra hemma, på jobbet eller under promenaden

Se tre boktips som handlar om hur motion påverkar din hjärna!

Hjärnstark : Hur motion och träning stärker din hjärna KÖP

Hjärnstark : Hur motion och träning stärker din hjärna

Pris: 199 kronor. 

Anders Hansen är överläkare i psykiatri, författare och föreläsare. I sin bok Hjärnstark beskriver han på ett kunnigt och inspirerande sätt vilka mekanismer i hjärnan som omvandlar träningspasset till en mental “uppgradering”. Du får konkreta tips på hur du ska röra på dig för att uppnå alla positiva effekter för hjärnan som forskningen har kunnat visa

KÖP

Nästa bild
Hjärnstark junior: smartare, gladare, starkare KÖP

Hjärnstark junior: smartare, gladare, starkare

Pris: 169 kronor. 

Vill du bli lite bättre på det mesta? Ja, vem vill inte det? I Hjärnstark junior finns viktiga fakta ur Anders Hansens succé Hjärnstark från 2016, där han berättar hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan när det gäller koncentration, mående, sömn och mycket mer. I junior-versionen är allt omstöpt för att passa en yngre målgrupp. Genom spännande, lättillgängliga avsnitt om hur hjärnan fungerar och inspirerande tips för mer rörelse är förhoppningen att läsaren ska bli gladare och starkare – ja, till och med smartare.

KÖP

Nästa bild
24-timmarskoden KÖP

24-timmarskoden

Pris: 190 kronor. 

En kod för att hålla dig friskare, gladare och smalare, finns det? Ja, och den är enkel att knäcka! Det handlar om att följa dina inneboende dygnsrytmer. Helt enkelt att äta, träna och sova vid rätt tid på dygnet. Vad sägs om att NÄR du äter är viktigare än vad? Satchin Panda är världsledande inom denna banbrytande forskning som kan komma att revolutionera många människors hälsa och liv.

KÖP

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!