Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Boosta ditt immunförsvar – 8 saker du bör äta för att inte bli sjuk

Under hösten är vi många som drar på oss förkylningar. Hur undviker man då att bli smittad? Bästa sättet är att boosta ditt immunförsvar genom att äta och dricka rätt saker på så sätt har du ett bättre skydd mot alla bakterier som flödar. Nedan har vi listat 8 saker du borde äta för att undvika att bli sjuk.

Foto: Unsplash / @ashyi

Sötpotatis

Sötpotatis

Din hud är också en viktig del av ditt immunförsvar, det är nämligen den som står emot alla bakterier i ett första skede. För att din hud ska må bra är det därför viktigt att få i sig A-vitamin. Sötpotatis innehåller betakaroten som kroppen gör om till A-vitamin.

Foto: Martin Lee/REX/Shutterstock

Nästa bild
Spenat

Spenat

Spenat är en annan grönsak som är jättebra. Spenat innehåller nämligen antioxidanter och fibrer som stärker ditt immunförsvar. Blanda ner lite spenat i din omelett eller smoothie.

Foto: REX/Shutterstock

Nästa bild
Ingefära

Ingefära

Ingefära stärker ditt immunförsvar genom att ta bort skadliga gifter som finns i din kropp och som bryter ned ditt immunförsvar. Ha ner lite ingefära i ditt te så slår du två flugor i en smäll.

Foto: Martin Lee/REX/Shutterstock

Nästa bild
Svamp

Svamp

Svamp är också något som är bra att äta för att stärka ditt immunförsvar ännu mer. Studier visar nämligen att svamp ökar produktionen och aktiviteten hos vita blodkroppar. De blir då mer aggressiva och jobbar hårdare mot att motverka en infektion.

Foto: Mood Board/REX/Shutterstock

Nästa bild
Vitlök

Vitlök

Vitlök är din bästa vän när det kommer till att boosta ditt immunförsvar. Den är i Sverige <a href=”http://www.netdoktor.se/naturmedicin/artiklar/vitlok-en-illaluktande-valgorare” target=”_blank”>godkänd</a> som naturläkemedel då den lindrar symtom vid förkylning. Vitlök innehåller nämligen allicin som bekämpar infektioner och bakterier.  Rekommenderad dos vitlök är 1-2 klyftor om dagen!

Foto: Mood Board/REX/Shutterstock

Nästa bild
Broccoli

Broccoli

Broccoli är en riktig super grönsak. Den innehåller nämligen vitamin A, C och E samt antioxidanter. För immunförsvaret är broccoli bra eftersom den också innehåller järn, zink, magnesium och kalcium som hjälper immunförsvaret. Varför inte slänga ihop en broccolipaj eller göra broccoli i ugn?

Foto: caiaimage/REX/Shutterstock

Nästa bild
Te

Te

Te är inte bara bra när du väl är sjuk utan det är också jättebra för att undvika att bli sjuk. Både grönt och svart te innehåller massa antioxidanter som hjälper immunförsvaret.

Foto: All over press

Nästa bild
Yoghurt

Yoghurt

Yoghurt innehåller bra bakterier som styrker ditt inre immunförsvar.

Foto: imago/all over press

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!