Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Hanna Elfast: “5 nybörjarmissar du gör på gymmet och hur du undviker dem”

PT Hanna Elfast listar de vanligaste nybörjarmissarna på gymmet och ger råd för hur du undviker dem.

hanna-elfast-nyborjartips-traning-puffFoto: Joakim Åström/Unsplash

1. Du skaffar gymkort utan att veta vad du ska göra där
Det är kanonbra att du har signat upp sig på ett medlemskap på gymmet. Men vad tjänar det till om du inte har någon susning om hur, var, när och varför du ska träna? Vilka övningar du bör göra, vart det ska kännas och vilken träning som hjälper dig? Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en PT för att få in grunderna alternativt gå med en vän som har koll eller läs på och lär dig via Youtube. Förstår du syftet med din träning så skapar det även motivation till att gå till gymmet och genomföra passen.

2. Du är otålig efter resultat 
I början kan det vara svårt att förstå mängden, intensiteten, tiden och typen av träning som krävs för att uppnå olika typer av mål. Det är lätt att bli otålig av att inte märka resultat efter några få veckor. Allt beror på vad för mål du strävar efter med din träning, men låt saker ta sin tid. Om du fortsätter att utmana dig och din kapacitet som du har idag, så kommer du så småningom att bli bättre!

3. Du går “all in” direkt 
En riktig klassiker. Din motivation är på 110% och du är taggad på träning. Du kör ”all in” från dag 1. Efter ett par veckor börjar motivationen avta och kroppen frågar vad du sysslar med som inte alls är van vid så mycket träning i förhållande till liten återhämtning. Träningsglädjen dör och vägen tillbaka till gymmet blir bara längre och jobbigare. Mitt tips är att trappa upp träningen, starta utifrån hur mycket träning du är van vid idag och öka sedan antal pass per vecka.

4. Du tar för mycket vikt 
Jag tror att en vanlig uppfattning på gymmet är att ju mer vikt du tar, desto bättre. Fel. Mer vikt ger självklart större belastning och utmanar muskeln mer, men det är förutsatt att du utför övningen i korrekt form. Tyngre vikt gör det svårare att bibehålla bra teknik. Fokusera i första taget på muskel-kontakt. Mitt tips är att hålla dig till vikter som du behärskar bra och stegra sedan med tiden. Då minskar du skaderisken.

5. Du kompenserar med kost eller träning  
Oavsett vad du har för mål i din träning så är kosten viktig. För att orka träna så behöver du ge kroppen bra bränsle i form av näringsrik kost, men också fylla på kroppen efter ett pass. Hur din kosthållning ser ut speglar hur bra min träning går och framförallt hur bra din kropp mår från insidan och ut. Att träna innebär alltså inte att du får utrymme att äta dålig och att äta dåligt innebär inte att du ska kompensera med träning.

 

Text: Hanna Elfast

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!