Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Hanna Elfast bästa nybörjartips: ”Så blir du en bättre löpare”

Nu börjar uppladdningen inför vårens alla härliga lopp runt om i Sverige, Metro Modes hälsobloggare Hanna Elfast ger dig tips på hur du kommer igång med löpningen och tar den till nästa nivå. Gör dig redo för start!

hanna-elfast-lopning-puffFoto: David Marquez/Unsplash

Att springa lopp är något som alla klarar av. Det är både en folkfest, en rolig upplevelse och utmanande. Du utgår helt från dina egna förutsättningar och mål oavsett om det handlar om att bara ta sig runt eller att springa under en viss tid. Oavsett så kan du förbereda dig och träna smart inför loppen.

Är du nybörjare och vill hitta till löpningen eller vill du klara av springa en viss sträcka utan att stanna rekommenderar Hanna att ta löpningen steg för steg. Ett smart tips är att sätta en timer på mobilen som du har med när du springer. Börja med att till exempel springa i två minuter, gå en minut och hålla på så i fem kilometer. Nästa pass så springer du tre minuter och går 30 sekunder och så vidare. Du bestämmer hur din uppdelning är beroende av vad som funkar för dig, men se till att springa lite mer och gå lite mindre för varje pass. Tillslut genomför du hela sträckan utan att stanna.

Vill du bli mer uthållig i din löpning kan du göra en liknande övning med en timer. Nu sätter du timern på fem minuters intervaller där du ökar hastigheten och sänker hastigheten om vartannat i till exempel i en mil. Det här är en bra övning när du ska springa förslagsvis ett millopp i vår.

Vill du pusha konditionen till det bättre så är trappintervaller superbra! Hitta en så lång trappa du kan och spring i cirka tio minuter innan för uppvärmning. Väl framme vid trappan så alternerar du små snabba steg på varje trappsteg upp med långa kliv på vartannat trappsteg upp. Sätt ett mål innan du börjar med hur många rundor i trappan som känns utmanande för dig och ta sedan tio minuters jogg hem för nedvarvning.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!