Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Har du ofta huvudvärk? Det här kan vara orsaken

Nästa gång du känner huvudvärken komma smygande på eftermiddagen, stoppa inte bara i dig en smärtstillande tablett utan fundera över vad värken kan bero på. Har du exempelvis reflekterat över ifall dålig hållning kan vara orsaken bakom din huvudvärk? 

huvudvärk kontor

Foto: Unsplash

Det är extra troligt att din hållning är orsaken bakom huvudvärken ifall du har ett jobb där du spenderar flera timmar per dag stillasittande framför en dator. Eller kanske är du studerande och tillbringar dina dagar med näsan i läroböcker? Förebygg huvudvärken som hämmar dig i arbetet eller plugget genom tre enkla övningar som vi har listat nedan!

Lång nacke

Lång nacke

Stå (med lika mycket vikt på båda fötterna) eller sitt på en stol. Sträck på dig som om någon drar ett snöre rakt upp från din hjässa. Dra in hakan och böj sedan huvudet framåt för att stretcha ut nacken.

Nästa bild
 Överkroppsrotation

Överkroppsrotation

Sitt på en stol med stolt hållning. Sträck ut höger arm bakom dig och ta tag i stolsryggen samtidigt som du roterar kroppen åt vänster. Fäll in hakan och luta huvudet åt vänster. Lägg vänster hand på höger sida av huvudet och dra försiktigt, för en mer intensiv stretch. Upprepa sedan på andra sidan.

Nästa bild
Örnarmar

Örnarmar

Sträck armarna rakt ut framför dig i axelhöjd med handflatorna mot taket. Korsa höger överarm över vänster. Böj armbågarna och kom med fingertopparna mot taket så att handryggarna ligger mot varandra. Om det går, vrid underarmarna runt varandra så att vänster hand eller fingrar hamnar i höger handflata. Lyft armbågarna till axelhöjd och sträva med fingertopparna mot taket. Upprepa sedan på andra sidan.

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!