Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Metro Modes nya hälsobloggare Sassa Asli om sina bästa kost- och träningstips inför jul och nyår

Inför 2018 maxar vi på Metro Mode vårt hälsosegment med ett grymt tillskott i bloggänget, hälsoprofilen Sassa Asli! Sassas blogg är full av inspiration för dig som vill må bra, både på in- och utsidan. Här delar hon med sig av sina bästa kost- och träningstips inför julledigheten och berättar mer om sin egen hälsofilosofi. 

Hej Sassa! Berätta lite om dig själv och hur ditt liv ser ut just nu.
– Mitt namn är Sassa och jag är ny hälsobloggare här på Metro Mode! Efter 10 lärorika år utomlands är jag tillbaka i Sverige, med massor av inspiration! 2018 kommer bli mitt power år, då jag satsar fullt och helt på karriären och det jag älskar att göra!

Vad har vi att vänta av din blogg på metromode.se?
– Bloggen kommer spegla min syn på hållbar holistisk hälsa, enkla knep men utan quick-fixes! Bland annat med en skön kombination av styrketräning och yoga. Två grymma pelare som hjälper till att stärka varandra. Jag kommer även dela mina absolut bästa tips inom hälsa, växtbaserad kost (som också kommer vara den stora mattrenden under 2018), livsstil och skönhet! Smoothies är en del av min signatur, vilket kommer märkas av i bloggen! Helt enkelt en blogg maxad av inspiration till att må bra, både på in- och utsidan.

Har du något hälsomotto eller -filosofi du lever efter?
– Gör mer av det som gör dig lycklig och glad! Livet är verkligen värt att levas fullt ut! Jag tror också på att ha perspektiv och att påminna sig själv om allt man har att vara tacksam för – det tycker jag bidrar till stor glädje.

Snart är det jul och många söker tips på lite nyttigare tillbehör på julbordet, som komplement till allt annat. Har du några bra tips på hur man kan tänka för att göra julmaten lite hälsosammare?

– Addera vegetariska alternativ! Man behöver inte ”ta bort” något från julbordet, istället kan man lägga till några vegorätter. Varför inte göra en julgröt på bovete och hemgjord chiasylt, baka glutenfria lussebullar eller lägga till en stor grönkålssallad med granatäpplekärnor. Några gröna goda alternativ kan göra stor skillnad.

När man vill träna ett snabbt och effektivt pass (mellan alla släktträffar och julmat) – vad har du för bra träningstips då?

– Man slänger ihop en cirkel på 5-6 vassa övningar (gärna stora övningar där många muskelgrupper aktiveras samtidigt) och kör 15-20 repitioner per övning. Motståndsband är perfekt att använda eller sin egna kroppsvikt.

Ett snabbt svettigt pulshöjande hemma-pass i jul skulle kunna vara följande:

A1, Hoppande air squats (benböj) med motståndsband (som du placerar strax under knäna), 15 repetitioner x 5 set

A2, Armhävningar på knäna, 15×5

A3, Bulgariska utfall (bakre foten på en upphöjning), 15×5

A4, Rygglyft, 15×5

A5, Sidoplanka, 30 sekunder på varje sida

A6, Burpees, 15×5

60 sekunder paus efter sista övningen och upprepa sedan hela cirkeln 4-5 gånger!

Vad längtar du mest efter inför det kommande året?
– Jag ser fram emot att vara tillbaka i Sverige och lära känna Stockholm och allt vad staden har att erbjuda. För mig är det nya året en riktigt nystart och jag är otroligt peppad på att skriva ett nytt kapitel!

Här hittar du Sassas blogg: sassa.metromode.se

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!