Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

No More Bad Days – 4 bästa övningarna som gör dig redo för Tough Viking

Nu är det bara en vecka kvar tills det är dags för Skandinaviens tuffaste lopp och vi på Metro Mode är inne på slutspurten av No More Bad Days. Här guidar vi dig till några träningsövningar som gör dig lite mer förberedd för Tough viking.

tough-viking-puff-no-more-bad-days-

Intervaller

Löpningen är en viktig del av Tough Viking så därför måste du vara väl förbered. Själva loppet är 8 kilometer och på den sträckan är det en hel del hinder du ska ta dig förbi, men mellan dessa är det löpning som gäller. Ladda upp med intervallpass för att få upp flåset ordentligt. Det finns många olika varianter, men en klassiker som alltid funkar är 10 gånger 1 minut. Du springer i maxfart i en minut, vilar i 30 sekunder och upprepar detta tio gånger. Varva gärna med att köra intervaller i backe.

Armgång

För att klara Tough Viking krävs det att du har tränat upp din grepp- och armstyrka, då du kommer att använda dina armar väldigt mycket. Du kommer både att klättra och gå armgång. Det många har problem med när det kommer till armgång är greppet. Så därför är ett bra tips att öva greppstyrka. Kör intervaller där du hänger i en stång i mellan 60 och 180-sekunder, vilar och upprepar tio gånger. Du kommer märka att det blir så mycket enklare att gå armgång.

Burpees 

En riktig klassiker när det kommer till jobbiga träningsövningar, men det är en övning som tränar hela kroppen. Du börjar med att hoppa eller gå ner i första positionen, du ligger ner på marken som att du ska trycka upp dig i en armhävning. Från första positionen trycker du upp dig i ett upphopp och när du landar går du tillbaka till den första positionen. Så du hoppar upp och ner i liggande position.

Mountain climber

En övning som ger dig bra stabilitet i bålen och som även tränar hela kroppen. Stå i plankposition och dra sedan in ett knä i taget mot motsatt armbåge. Öka tempot för att få upp ditt flås.

Behöver du ännu mer tips på träningsövningar och pass så kan du träna med oss! På torsdag den andra maj är det sista chansen för dig att träna tillsammans med oss på Djurgården i Stockholm. Vi samlas vid Sats NK klockan 18.30 och springer tillsammans till Djurgården där vi kör ett träningspass med hinderbana, intervaller och massa kul. Här anmäler du dig>

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!