Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Nyttiga frukostguiden: Bästa tipsen för din personlighet och smak

Börja dagen på allra bästa sätt med en mättande, god och nyttig frukost. Här har vi samlat ett gäng smarta tips för alla morgontyper.

Vare sig du inte kan äta något överhuvudtaget innan lunch, snoozar så länge det bara går eller har svårt att hitta ett frukostalternativ som du håller dig mätt på så finns det en frukost som passar dig, vi lovar! Här nedanför har jag samlat frukosttipsen som gör din morgonmåltid till en riktigt god stund – bästa grunden för en produktiv och bra dag.

Du som är morgontrött...

Du som är morgontrött...

… och aldrig brukar äta frukost.

Lösningen: Smoothie

En flytande frukost är ett bra val för dig som inte har någon stor morgonaptit. Se till att förbereda så mycket som möjligt dagen innan. Fyll mixerskålen med nyttiga ingredienser och allt du behöver göra på morgonen är att mixa och hälla upp i ett glas.

Här hittar du tipsen och kombinationerna som skapar din perfekta morgonsmoothie.

Nästa bild
Du som är stressad...

Du som är stressad...

… och brukar slänga i dig något i farten.

Lösningen: Overnight oats eller chiapudding

Frukostblandningen som tillreder sig själv under natten är det bästa valet för dig som kliver direkt från sängen ut genom dörren. På kvällen blandar du antingen havregryn (så kallade overnight oats) eller chiafrön med valfri mjölk i en glasburk med lock som du ställer i kylen. På morgonen rör du runt och häller i bär eller skivad banan innan du ger dig iväg.

Här är 3 goda och mättande recept på chiapudding.

Guide: Så gör du overnight oats

Nästa bild
Du som är frukostätare...

Du som är frukostätare...

… men aldrig lyckas hålla dig mätt under förmiddagen.

Lösningen: Gröt 2.0

Havregrynsgröt räknas ofta som ett mättande frukostalternativ men om du bara äter den tillsammans med lite sylt och mjölk så kommer du med stor sannolikhet att vara hungrig snart igen. Testa att röra ner ett ägg i gröten när den nästan är helt klar eller att strössla över granola eller müsli innan du hugger in. Två mättande och goda exempel.

Här är fler tips på mättande gröt – testa bovetegröten som ger ett bra tuggmotstånd!

Nästa bild
Du som redan äter en bra frukost...

Du som redan äter en bra frukost...

… men är ute efter det där lilla extra.

Lösningen: Hälsopimpa!

Här är några tips på nyttiga frukosttillägg som gör att du med enkla medel lyfter dagens första måltid till nästa nivå:

1. Värm vatten, pressa i citron och riv i lite ingefära. Den välgörande roten är bra mot förkylningar och för matsmältningen. Ett toppensätt att kicka igång kroppen!

2. Strössla pumpafrön över gröten eller yoghurten. Ett riktigt superfood som har ett högt innehåll av protein, antioxidanter, zink och andra mineraler.

3. När du ändå är på gång med att pimpa yoghurten: Förbered en frukostblandning med olika nötter, frön, kokosflakes, rostade kikärter, kakaonibs och andra näringsrika nyttigheter. Tänk utanför boxen och gå loss på hälsohyllan i din butik!

4. Naturellt jordnöts- eller annat nötsmör är en bra fett- och proteinkälla. Lägg en klick på gröten, eller bred lite på en riskaka och toppa med banan!

5. Koka ett gäng ägg i början av veckan som du förvarar i kylen, redo att plockas fram när du behöver komplettera din frukost med något proteinrikt och mättande. Testa att hälla lite örtsalt på, enkelt och gott.

Foto: Unsplash

Nästa bild
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!