Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

10 enkla tips som underlättar din vardag!

Kan du också känna att vardagen är svår att få ihop i bland och att energin till att göra vissa saker inte alls finns där? Vi vet hur det är! Metro Modes tidigare hälsoredaktör Sofia “PT-Fia” Ståhl har listat 10 tips som underlättar din vardag.

Foto: Unsplash

1. Planera livet med hälsan först

– Med detta menar jag att det gör stor skillnad om vi bara bokar upp oss på så mycket som vi faktiskt orkar och vill. Att vi inte säger ja till precis allt och att vi planerar in stunder för oss själva, ger utrymme för spontanitet och vågar planera om när vi inte mäktar med.

2. Gör dig klar först, ät frukost sedan

– Den lilla förändringen gjorde att mina morgnar blev betydligt lugnare och trevligare. Ju snabbare jag gör mig i ordning, desto längre kan jag njuta av frukosten.

Läs också: 6 veganska frukostar som garanterat får dig upp ur sängen

3. Sminka av dig direkt du kommer hem

– Det är en sådan befriande känsla att dels få rengöra ansiktet direkt en kommer hem, plus att det är så skönt att slippa göra det precis innan läggdags när en är som tröttast.

4. Kom ihåg att äta mellanmål

Många av oss behöver de där mellanmålen för att orka det där lilla extra. Brukar du inte äta mellanmål kan det vara bra att prova och se om du märker någon skillnad.

Läs också: 13 snabba och nyttiga mellanmål med mandelsmör

5. Ring nära och kära när du transporterar dig

– Jag brukar passa på att samtala med familjen i Dalarna och vännerna när jag promenerar eller förflyttar mig.

6. Förena nytta med nöje

– Var effektiv och gör det roligare genom att slå ihop träningen med kompisdejten eller ta umgås på en promenad istället för över en fika.

7. Förbered dig för nästa dag redan kvällen innan

– Ytterligare en detalj som gör underverk för morgonen. Packa väskan, ladda kaffebryggaren och förebered så mycket du kan kvällen innan för att minimera stress på morgonen.

8. Prioritera sömnen

– En viktig punkt som gör underverk för båda hälsa och energi. Viktigt är också att ge sig själv utrymme att varva ner på kvällen.

9. Öva på att säga nej

– Genom att använda det magiska ordet nej lär du dig att sätta gränser, värdera dig själv och riskerar inte att köra över dina egna behov.

10. Behandla dig själv med respekt

– Jag vet att detta alltid återkommer men det behöver sägas igen och igen: Ha en snäll utgångspunkt. Behandla din kropp med respekt. Var snäll mot hela dig.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!