Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så håller du igång träningen under julen med 3 enkla knep – och noll stress!

Festfixande varvat med avkoppling och intensiva familjesammankomster står på mångas att-göra-listor inför de lediga juldagarna. Förhoppningsvis hinner du även få in några (kravlösa och sköna) träningspass. Metro Modes hälsoredaktör Jenny Sunding har de bästa tipsen.

Foto: Dzenita Mesic

Det finns olika läger när det kommer till att träna under ledigheten. Vissa ser det som en möjlighet att hinna fler pass än vanligt, medan andra tycker att semesterdagar är lika med att slippa alla ”tråkiga” rutiner som hör vardagen till – träning inkluderat. Med risk att låta väldigt klämkäck (och det bjuder jag på) så går det alldeles utmärkt att både hinna socialisera med släkten, vila och att få in några väl valda stunder av fysisk aktivitet. Faktum är att du blir både piggare och kan njuta mer av lugnet (eller släktens högljudda stämmor) om du har låtit pulsen öka och musklerna jobba lite först.

Mina två grundtips för att få träningen att passa in och kännas bra under julhelgen är att kombinera ”många bäckar små” med kravlösa upplägg. Dagen före julafton (då all julmat ska lagas, huset ska städas och släkten uppvaktas) är inte det ultimata tillfället att springa långpass eller spendera två timmar på gymmet för att slå nytt rekord i marklyft. Men, det är en alldeles utmärkt dag att börja med ett kort cirkelpass innan frukost eller att ta en rask promenad till butiken där du ska komplettera ett julklappsinköp.

Gör det enkelt för dig och förflytta styrkepassen hem till vardagsrummet eller ut i trädgården, istället för att lägga tid på att åka till gymmet. Om du inte har några träningsredskap hemma så kan du satsa på övningar med egna kroppsvikten eller att leta fram en sten eller liknande att använda som vikt. Är ni flera i släkten som bor på samma ställe under juldagarna så försök att locka med dig en träningskompis. Ställ klockan lite tidigare än resten av familjen, för att inte inkräkta på dagens övriga schema, och kör igenom träningspasset – som inte behöver vara längre än 15-20 minuter. Sedan har du duschat och är redo lagom till julfrukosten. Att träna på morgonen är ofta det säkraste sättet att faktiskt få till passet. Inget annat hinner komma emellan och du laddar med massor av bra energi inför dagen.

3 tips för att få in träningen under julledigheten 

1. Många bäckar små

Om du har en kvart över så hinner du träna. När jag har begränsat med tid brukar jag satsa på några väl valda övningar som tränar en stor del av kroppen på samma gång. Burpees tränar både styrka och flås. Träningsvan? Värm upp i några minuter och gör sen 100 burpees under så kort tid som möjligt. Jag lovar att julmaten smakar riktigt bra efteråt.

Här är fler korta och effektiva träningspass!

2. Kravlösa upplägg

Styrketräning och löpintervaller i all ära, men huvudsaken är att du rör på dig och det måste inte innebära litervis av svett och ömmande muskler. Ett tidseffektivt sätt att få in lite extra rörelse är att kombinera transport med en rask promenad eller en joggingtur. Exempel: På vägen från matbutiken ber du att få bli avsläppt några kilometer hemifrån eller på vägen till glöggpartyt hoppar du av tunnelbanan för tidigt, så att du kan gå sista biten.

3. Morgonträning!

Lägg fram träningskläderna kvällen innan och skriv ner på en lapp vad du ska träna, så att du kommer igång så snabbt som möjligt efter att klockan har ringt. Bestäm med en kompis eller en familjemedlem att ni ska köra passet tillsammans, då blir det svårare att ställa in i sista sekund…

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!