Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Så undviker du ångest i jul – 4 tips som kan göra skillnad

Julafton ligger runt hörnet och året går mot sitt slut. Men juletider innebär tyvärr inte bara lyckliga stunder. Är du en av dem som kan känna ångest inför högtiden? Här listar vi fyra tips som kan lindra din oro.

Foto: Pexels

Juletider betyder för många god mat, kärlek och umgänge – men dagarna kan för en annan betyda raka motsatsen. Vi inspirerades av Femina och listade några tips att tänka på för den som lätt blir ångestfylld under ledigheten.

Sträva inte efter perfektion

Allt kan inte vara perfekt och det är okej. Ett måste är att sänka kraven trots att det kan kännas svårt. Blev det ingen prinskorv på julbordet eller missade någon att köpa ost till brödet? Ta det lugnt och tänk efter – vad gör det om hundra år?

Umgås med de du vill

För många handlar julen om att vara med sin familj, men det är viktigt att komma ihåg att du kan skapa dina egna traditioner. Har du ingen bra relation med dina familjemedlemmar? Hitta på något annat! Spendera tid med de nära och kära du älskar, oavsett om det är din vän eller din syster.

Logga ut från sociala medier

Får du ångest och mår dåligt över att skrolla genom flödet på Instagram? Logga ut! Att jämföra sig med andra i juletider leder troligtvis bara till negativa tankar. Du behöver inte alltid vara uppkopplad. Lägg ifrån dig mobilen och försök vara i nuet!

Prioritera det du vill

Rutinerna kan komma att ändras rejält under julledigheten. Vet du redan nu att du mår bra av att träna bör du planera in tid för det! Det är viktigt att prioritera det du vill göra och mår bra av.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!