Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Artikeln innehåller annonslänkar
Hälsa

Så vet du om du lider av social ångest och hur du hanterar den i olika situationer

Känner du obehag i sociala situationer eller kan lätt isolera dig? Många lider av social ångest, men det är inte alltid det syns på utsidan. Här är sex tecken på att du har social ångest och hur du kan tänka i olika situationer för att må bättre.

social anxiety
Foto: Unsplash / @leylaell_ 

Alla känner sig någon gång osäkra eller oroade, men för en person med social ångest kan det gå så långt att det påverkar det vardagliga livet. Psykologen Dr. Hendriksen har skrivit boken How to Be Yourself där hon vägleder läsaren och ger vetenskapliga tips på hur man kan aktivt kan jobba med sin sociala ångest. Känner du igen dig i punkterna nedan? Här är sex tecken på att du lider av social ångest och hur du kan tänka för att klara av jobbiga situationer.

Tecken på att du har social ångest

1. Du känner obehag i sociala situationer
Du kan känna ångest när du är runt andra människor och i sociala situationer som är extra jobbiga för dig. Att hålla i en presentation kan till exempel vara extra påfrestande.

2. Du isolerar dig
Känner du oro och ångest inför sociala situationer är det enkelt att stanna hemma eller avstå från olika tillställningar. Det är lätt att du hamnar i en ond cirkel vilket kan göra att din sociala fobi växer sig större.

3. Hur du uppfattas av människor påverkar dig mycket
Du funderar över vad andra människor tycker och tänker om dig och vill inte uppfattas som nervös eller inkompetent. Du kan också vara rädd för att personer i din närvaro märker av att du till exempel, svettas.

4. Du ställer höga krav på dig själv
Du har skyhöga krav på dig själv och har lättare att acceptera andras misslyckanden och svagare sidor, än dina egna.

5. Du får fysiska besvär
Din sociala ångest är inte bara psykisk, du får även fysiologiska besvär. Det kan handla om illamående, spändhet, andnöd eller pulsökning.

6. Du vill helst undvika vardagliga situationer
Är det jobbigt att åka buss, gå till arbetet eller handla? Om din sociala ångest påverkar dig så pass mycket i vardagen och hindrar dig från att leva ett vanligt liv krävs en förändring.

 

Så hanterar du din sociala ångest

I ett socialt sammanhang
Ska du på ett event eller är i en situation där du måste prata med människor kan den sociala ångesten komma krypande. Har du en plan eller en uppgift är det enklare för människor med social ångest att finna sig i situationen.

Gör så här: Bestäm innan att du ska prata med fem personer under kvällen eller lära känna två nya människor. Då har du ett tydligt mål och vet vad du ska göra. På så sätt slipper du gå runt och känna dig osäker.

Under presentationen
Dr. Hendriksen menar att man ofta känner att en presentation ska vara på toppnivå och gå på räls, men egentligen föredrar människor faktiskt en mer avslappnad presentation som inte är inövad till punkt och pricka – då blir det mer personligt!

Gör så här: Istället för att fundera över om du låter smart när du pratar eller hur du ser ut under presentationen – fokusera på vad du säger och din passion för det du berättar.

Under dejten
En dejt kan nästan kännas som att hålla i ett föredrag och man sätter stor press på sig själv i hopp om att man direkt ska klicka med personen.

Gör så här: Förvänta dig att dejten kan bli lite stel och jobbig. Har du det i åtanke kommer det göra att du känner dig mer avslappnad. Fokuserar du inte så mycket på dig själv och istället är avslappnad kommer det i sin tur göra det enklare för dig att veta om du är intresserad av din dejt!

Källa: Femina, Psykologiguiden, Wellandgood

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!