Vad är en "tyst skilsmässa"?
Lever du och din partner i stort sett separata liv, trots att ni bor ihop? Känns det som att ni slutat vara ett par på alla sätt – förutom på pappret? Då är risken stor att ni genomgår en så kallad tyst skilsmässa.

“Tyst skilsmässa” är ett uttryck som blivit alltmer vanligt under senare tid. Men vad innebär det egentligen? Så här säger experter som CNN talat med.
Vad är en “tyst skilsmässa”?
En så kallad tyst skilsmässa innebär att ett par inte längre känner någon samhörighet, men fortsätter att bo ihop av exempelvis ekonomiska skäl.
“Du har inte separerat juridiskt sett, men du är definitivt känslomässigt, mentalt och nästan säkerligen fysiskt avskärmad från din man eller fru”, säger terapeuten Stephanie Moir till CNN.
Hon tillägger att det kan vara ensamt att gå igenom en tyst skilsmässa eftersom det oftast är något som inte är helt uttalat.
Hur vet man om man genomgår en “tyst skilsmässa”?
Hur vet man då om man befinner sig i – eller är på väg mot – en så kallad tyst skilsmässa?
Här är några tecken, enligt experter som CNN talat med:
- Du och din partner har inte längre gemensamma mål som par.
- Ni semestrar på varsitt håll eller har slutat gå på sociala grejer, som födelsedagsfiranden, tillsammans.
- Ni har slutat vara intima med varandra – både när det gäller sex och annan typ av beröring.
- Ni beter er mer som rumskamrater än partners.
- Ni diskuterar inte problemen i ert förhållande.
Med detta sagt är det inte alltid negativt med lite avstånd. Parterapeuten Lisa Lavelle betonar att det till exempel inte är ett dåligt tecken att sova i separata sovrum – i synnerhet om detta beror på att den ena personen har problem med exempelvis snarkningar eller liknande:
“Om du har problem med snarkning eller sömnapné kan det faktiskt hjälpa till att bevara er relation [att sova i separata rum]”, säger hon.
Vad ska man göra om man befinner sig i en “tyst skilsmässa”?
Om du känner igen dig i ovanstående punkter kan det vara läge att ta ett allvarligt snack med din partner.
Fråga din partner om den har lagt märke till avståndet mellan er. Var inte rädd att detta ska få negativa konsekvenser – att inte diskutera saker och ting är roten till många problem.
Sannolikheten är stor att en av er, eller båda går, omkring och bär på bitterhet kring exempelvis ekonomi, ert sociala liv, eller något annat. Ju längre denna bitterhet får gro i det tysta, desto större blir risken att ni glider ifrån varandra.
Om det är svårt att ta snacket kan parterapi vara en väg att gå:
“Jag tror att folk antar att terapi handlar om att rädda relationen, och det kan det göra”, säger Lavelle. “Men främst handlar terapi om att hjälpa par att ha outtalade eller obekväma samtal så att de kan fatta ett mer välgrundat beslut om sin relation.”