Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Artikeln innehåller annonslänkar
Hälsa

Vägen till milen: Guide till hur du köper bästa löparskorna för dina fötter

I Vägen till milen tränar vi på Metro Mode-redaktionen för att springa Tjejmilen den 3 september – hoppas att du hänger med! Nästa vecka (den 13 juni och framåt) drar våra träningsprogram igång, och innan dess är det hög tid att du kollar igenom din utrustning. Här är experttipsen för hur du hittar rätt löparskor.
 
vagentillmilen
Butikshyllorna svämmar över av snygga löparskor men det spelar tyvärr ingen roll hur mycket du gillar den där nya skomodellen om den inte passar just din fot. Stefan Rehn är teknisk representant på Adidas och han träffar ofta personer som valt skor själva, utan att få hjälp med att testa ut rätt modell. Här svarar Stefan på några av de vanligaste frågorna om nya löpskor.
 
Första steget: Gå till en specialiserad löpbutik
– Berätta så mycket som möjligt för försäljaren när du ska köpa nya skor. Hur ofta du springer, var, när, eventuella målsättningar (om du till exempel ska springa ett lopp) och om du har några skador eller känningar. Ta gärna med en gammal löparsko, man kan utläsa mycket av att titta på en sko som du har använt tidigare, säger Stefan.
 
Hur ska skon kännas på foten?
– Tänk på att foten blir större när du springer, speciellt om det är varmt ute, så det kan vara bra att ha lite plats kvar längst fram under förutsättning att den sitter bra i häl och mellanfot. Min rekommendation är 0,5-1 cm luft mellan tån och skokanten. Det är viktigt att skon känns bra redan i butiken. Foten är större på eftermiddagen och kvällen när du har gått och stått en hel dag, så be att få ta hem skon och testa igen på morgonen.
 
Hur många par löparskor behöver jag?
– Som nybörjare räcker det gott med ett par löparskor. När du kommit igång med löpningen och tycker det är kul och vill springa lite mer kan det dock vara bra att ha flera par skor, till exempel ett par att träna längre distanspass i och ett par lite lättare att ha till lopp och kvalitetsträning (intervaller). De som springer mycket och ofta har flera par skor att varva med. Foten blir starkare eftersom den belastas och får jobba på lite olika sätt i de olika skorna. På hösten och vintern är det även bra att ha ett vattentåligt par med lite mer grepp och fäste.
 
Hur länge håller skorna?
– Man brukar räkna löparskornas livslängd i km/mil. En traditionell sko där sulan är gjord av materialet EVA håller för cirka 100-130 mils löpning, sen får man räkna med att skon är ”slut”. Det känner man också successivt under tiden. Vi på Adidas jobbar med Boost som mellansulematerial och de skorna håller längre än EVA. Vi säger 200-250 mil löpning innan skon är slut. Det fina med Boost är att du behåller den sköna känslan av dämpning och stabilitet längre.
 
Vagen till milen
Metro Mode-redaktionen tipsar: Våra favoriter i spåret!
Bra löparskor och lätta träningskläder i funktionsmaterial är löparens viktigaste utrustning, men det finns fler saker som både gör träningen lättare och härligare. Här är våra favoriter:
 
1. Löpstrumpor i funktionsmaterial, till exempel lätt ull eller konstmaterial som polyester. Dessa material transporterar bort svett och hjälper till att förhindra skavsår, till skillnad från bomull. Finns i många olika varianter i sportbutikerna.
 
2. Sportbehå med mycket stöd, oavsett om du har stora eller små bröst. Behån ska sitta så tajt som möjligt på kroppen – utan att kännas obehaglig.
 
3. Hörlurar, satsa gärna på en modell som är speciellt framtagen för träning. De står emot regn och sitter kvar trots att du springer. Vägen till milen görs i samarbete med Happy Plugs som har Sport Headphones i flera färger.
 
4. Mobilarmband för överarmen eller ett träningsbälte för midjan så att du kan ta med telefonen när du springer.
 
5. GPS- och pulsklocka så att du kan mäta distans och intensitet under dina rundor. Löpbutikens personal kan guida dig till en klocka som passar din träningsnivå. Kolla in märken som Garmin, Polar, Suunto och TomTom.
 
Läs också
Metro Modes träningsprogram inför Tjejmilen 2016 >>
10 kom-igång-tips som gör dig till en bättre löpare i sommar >>
 
Följ Vägen till Milen här på Metromode.se, på instagram @metromode.se – och dela med dig av din egen träning under hashtag #Vägentillmilen. Tack till er som tävlade på Instagram om startplatser till Tjejmilen! Grattis @hanna_fornhem och @100kitchensstories som vann två biljetter vardera, till sig själva och en vän. Vi ses på startlinjen!
 
Vägen till Milen är ett samarbete med Tjejmilen, Adidas och Happy Plugs.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!