Var femte kvinna känner sig mindre attraktiv – på grund av sociala medier
Sociala medier får många svenskar att känna sig misslyckade och mindre attraktiva, det framkommer i en ny rapport från Internetstiftelsen.
Varje år genomför Internetstiftelsen studien Svenskarna och internet för att bidra med fakta och insikter om hur användningen av internet i Sverige utvecklas. I årets rapport lyfter organisationen för- och nackdelar med sociala medier – och konstaterar att fler kvinnor än män drabbas av dess negativa effekter.
“Måste uppmärksamma den negativa sidan”
I rapporten framkommer det att sociala medier kan ha flera positiva effekter. Exempelvis anser 6 av 10 svenskar att de underlättar kontakt med nära och kära, och drygt en fjärdedel anser att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap.
Samtidigt upplever många att sociala medier har negativa effekter på deras psykiska mående.
20 procent av svenska kvinnor jämför sitt utseende med andra på sociala medier – och känner sig därför själva mindre attraktiva (bland män är siffran endast 5 procent).
Dessutom känner 1 av 10 svenskar sig ofta misslyckade när de jämför sitt eget liv med andras på sociala medier – ett problem som drabbar dubbelt så många kvinnor som män (13 procent jämfört med 6 procent). Störst är problemet bland kvinnor födda på 80- till och med 10-talet.
Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen, menar att det är viktigt att belysa den effekt som sociala medier har på vårt mående:
“För första gången får vi veta hur sociala medier får oss att må och känna. Det är fint att se att många till exempel hittar råd och stöd i intressegrupper och hur det underlättar kontakter. Samtidigt måste vi uppmärksamma den negativa sidan – att sociala medier får människor, främst unga kvinnor, att känna sig utanför, mindre attraktiva och misslyckade när de jämför sig med andra”, säger hon.