Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Hälsa

Veckans Guide med Sara Rönne: “Så klär du dig för löpning i kylan”

Sanna Rönnepuff
Trött och frusen? Gör mörkret och kylan det svårt att komma ut på en löptur? Metro Modes hälsobloggare Sara Rönne, som bor i Åre och springer ute året om, ger dig de bästa tipsen för de ruskigt vinterväder.
 
Det är ingen tillfällighet att det säljs många underställ i Sverige – halva året lever vi i kyla och ruskväder. Ändå är frågorna många om hur vi ska klä oss bäst för träning utomhus i klassiskt svenskt vinterväder; oavsett om det är snöslask eller vinterstorm.
 
Kläderna du har på dig när du tränar utomhus på vintern ska uppfylla två krav:
1. Att hjälpa kroppen att hålla en optimal kroppstemperatur genom att transportera bort fukt och överskottsvärme

2. Skydda kroppen mot kyla, vind och väta.

 
Genom att kombinera flera lager låter du kläderna göra jobbet.
Det första lagret: ett underställ, ska transportera bort fukt. Undvik bomull eftersom det blir blött och kallt.
Ju mer högintensivt du tränar desto bättre ska ditt underställ vara på att transportera bort fukt; då kan ett underställ i syntetfiber vara mest effektivt. Om du istället planerar att ägna vintern åt alpin skidåkning eller morgonpromenader så vill du förmodligen hellre ha värmeisolerande egenskaper och då är till exempel merinoull allra bäst.
 
Mellanlagret: det plagg du tar på dig ovanpå understället, är till för att värma dig de dagar då det är extra kallt. Det kan till exempel vara en tunn tröja med hög krage och flossad insida. Den här tröjan ska även transportera vidare fukten från det första lagret.
 
Det tredje lagret: vanligtvis en jacka, är det som skyddar mot vind och väta – och ska även släppa ut den fukt som kroppen ger ifrån sig. Riktigt bra vinterlöparjackor är tunna och smidiga och är delvis gjorda i högteknologiska material som gör att plagget släpper ut fukt men håller kvar värmen – samtidigt som de skyddar mot alla yttre element.

Numera finns många smarta plagg som gör vinterträningen riktigt behaglig. Bland annat fodrade västar och vintershorts som ger extra mycket värme när vädret är kärvt ute.Beroende på hur frusen du är kan det vara en god idé att investera i ett par vintertights. De har flossad insida som ger extra värme och ibland är de även vind- och vattenavvisande framtill.
 
Flerlagerprincipen utgör grunden för den optimala träningsgarderoben under vinterhalvåret men det finns vissa knep som gör klädvalet enklare inför träningspasset:
1. Prioritera ditt underställ – ingen jacka kommer hålla dig torr och lagom varm om inte understället gör sitt jobb.

2. Har du många underställ men inget lager två i garderoben? Ingen fara, kör dubbla underställ (det som transporterar bort fukt bäst ska du alltid ha närmast kroppen) och sedan jacka.

3. Ofta klär vi oss för varmt. En bra riktlinje är att det ska kännas lite kallt när du precis kommit ut – snart nog har du fått upp värmen i kroppen och kommer känna dig nöjd med ditt klädval.

4. Om du fryser om rumpan finns underställ i boxerlängd som isolerar och håller värmen.

5. Glöm inte bort att välja sköna trosor och strumpor! Undvik bomull, det blir ofta kallt och blött, och testa strumpor gjorda i till exempel merinoull. Trosor i funktionsmaterial håller dig torr och varm.

6. En buff kan vara smart att ha och kan användas till mycket; som mössa eller pannband eller extra skydd runt halsen. Välj glada färger så blir höstlöpningen roligare och du syns bättre!

 
Vill du få fler tips? Klicka här för att komma till Sara Rönnes blogg Träningsglädje!
 
 
Läs även:
Sara Rönne sprider träningsglädje och älskar lyx 
Vad är egentligen en sund mathållning?
PT-Fia:”Sluta göra hälsa till ett straff!”


 

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!