instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
home

Coolaste butiken i Stockholm är en riktig doldis – hyllas av Vogue

Av: Malin Wasström

Amerikanska Vogue har fått nys om en hemlig designbutik i Stockholm och prisar nu denna i en artikel. Själva vill vi bara springa dit direkt, men det finns en hake – den har enbart öppet några timmar i veckan.

Foto: Noukka Signe/Unsplash & Alexander Donka/Sonos

Den hemliga inredningsbutiken Arranging Things ligger på Erstagatan på Södermalm i Stockholm, avsiktligt undangömd från kunder som inte aktivt letar sig dit. Vogue beskriver butiken som “Stockholms coolaste designbutik” och vi är inte annat än redo att hålla med, hela konceptet andas nytänk.

Den avsides placeringen av butiken var ett aktivt val då ägarna, Lisa Millberg och Leo Forsell, ville undvika att få in folk som egentligen inte var intresserade av det som såldes, utan snarare ifrågasatte det. Nu letar sig istället de kunder som har ett intresse för butiken dit. De begränsade öppettiderna bidrar till den exklusiva och hemliga känslan, de har nämligen enbart öppet på torsdagar mellan 12.00 och 18.00.

Butiken drivs av Lisa Millberg och Leo Forsell som båda delar ett stort designintresse. Deras gemensamma smak upptäckte de när de möttes genom en gemensam vän och började tipsa varandra om intressanta auktionsfynd. Stilen är något som de har lite svårt att definiera, men huvudsaken är att den är anti minimalism. De kan gilla vad som helst så länge det har en tvist.

Lisa menar att vi är väldigt kända för vår minimalism i Sverige, men nu tycker hon att den har gått för långt.

“Under de senaste åren har det blivit löjligt. Jag vet inte varför folk inte gör narr av oss svenskar vid denna tidpunkt för det är så… allt är så “showroom-aktigt” och det känns bara som att om du tappar något, som ett hårstrå på golvet, så är allt förstört och du måste bränna ned allt och börja på nytt. Det finns inte rum för några misstag – eller något personligt.”

Det som säljs i butiken utgörs en härlig blandning av gammalt och nytt. De har många unika produkter och det är stort fokus på färg och trä.

“Vår stil är ganska mycket motsatsen till en mässingsananas, du vet.”, avslutar Lisa.

Källa: Vogue

 

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår