I samband med 70-årsjubileet av Kalles Kaviar lanserar Designtorget en kollektion bestående av tio produkter för frukostbordet. Kollektionen har tagits fram i samarbete mellan Kalles Kaviar och Designtorget med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.
Kalles Kaviar är mer än bara ett pålägg – det är en svensk produkt med ikonstatus, som funnits i svenska folkets hjärtan sedan 1954. Varumärket är så starkt att det kan kännas igen av endast färgkombinationen, formen eller bilden på Kalle.
Detta har Designtorget tagit fasta på i den nya kollektionen Designtorget x Kalles Kaviar, som utgår från kaviartubens färg och form och dess självklara plats på frukostbordet. Eftersom Kalles Kaviar i år fyller 70 år har några av produkterna fått kalasmotiv för att uppmärksamma jubileet och även inspirera till kalasdukning hemma.
– När Orkla kontaktade oss för att diskutera ett potentiellt samarbete inför Kalles jubileum kände vi direkt att det var en perfekt matchning med Designtorget. Kalles, med sin folkkära och lekfulla anda, passar utmärkt med vår vision om en marknadsplats som tillgängliggör design och uppmanar till kreativitet, säger Emma Klintbo Klingspor, Designtorgets VD.
Kollektionen består av en frukostbricka, dryckesunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska med kaviarinspirerade illustrationer skapade av Mathilde Ahlström.
Keramikstudion Swedenland ceramics har även formgivit en vas och muggar där keramikens form återspeglar kaviarsträngens karaktäriska mönster. Kollektionen inkluderar även en röd handdukshållare ”Pluring” som symboliserar det röda locket på Kalles Kaviar-tuben.
Kollektionen lanseras den 17 september, både i butik och online på designtorget.se.