Karriär

12 egenskaper som arbetsgivare letar efter – och så framhäver du dem

Ansvarstagande, positiv och flexibel – känner du igen dig i dessa egenskaper? Då har du en större chans att få ett jobb. Här är de egenskaper som rankas högst av arbetsgivare.

Foto: Pexels

Att söka jobb kan vara en snårig process och det är inte alltid lätt att veta hur man bäst visar sina goda sidor för en potentiell arbetsgivare. Att identifiera sina styrkor är en bra startpunkt för jobbsökande – men vilka egenskaper är egentligen mest attraktiva i arbetsgivarnas ögon?

Det letar arbetsgivare efter

En tidigare sammanställning över de egenskaper som arbetsgivare tycker är viktigast hos jobbsökande, framtagen av Fackförbundet TCO med hjälp av Statistiska Centralbyrån, visade att egenskaper som ansvarstagande, positiv och flexibel är några av de mest eftertraktade egenskaperna hos en anställd.

Jobbsajten Indeed listar liknande egenskaper, med arbetsmoral och disciplin som några av de mest högst skattade egenskaperna.

Här är några av de positiva egenskaper som arbetsgivare letar efter:

1. Arbetsmoral

2. Ansvarstagande

3. Disciplin

4. Positivitet

5. Lojalitet

6. Flexibilitet

7. Ambition

8. Ärlighet

9. Självständighet

10. Självförtroende

11. Initiativtagande

12. Stresstålighet

Hur framhäver man sina styrkor?

Börja genom att skriva ner 3-5 egenskaper som passar in på dig och som känns relevanta för din bransch. Om du är osäker på vilka dina styrkor är, fundera på positiv feedback som du har fått tidigare i din karriär.

Ett onlinetest kan också hjälpa dig att komma fram till vad du är bra på, liksom dina intressen utanför jobbet.

När du väl har identifierat dina styrkor är det dags att framhäva dessa. Detta kan du dels göra genom ditt CV eller personliga brev, men även på en arbetsintervju:

Förbered några exempel på situationer där du har uppvisat ett par av ovanstående egenskaper, helst med en hög relevans i förhållande till det jobb du söker. Du kan väva in dessa i svaren när du övar dig på att besvara vanligt förekommande frågor på en jobbintervju.

Att förbereda dig inför intervjun gör också att du känner dig mer självsäker – något som alltid gör ett gott intryck.

Vilka intryck hos en arbetssökande har störst negativ betydelse för arbetsgivaren?

1. Oengagerad

2. Negativ

3. Slarvig

4. Ovårdad

5. Osjälvständig

6. Ostrukturerad

7. Dåligt påläst

8. Stressad

9. Framfusig

10. Dåligt självförtroende

Källor: Metro Jobb, Indeed

Foto: Pexels

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!