Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

7 enkla tips för ett perfekt personligt brev

Hur ska ett personligt brev egentligen se ut? CV- och karriärexperten Charlotte Hågård som är författare till boken “Stick ut” ger nedan sina sju bästa tips som leder dig till drömjobbet.

Foto: Unsplash

Att skriva ihop ett personligt brev som verkligen känns rätt för dig är många gånger allt annat än lätt. Hur skriver man egentligen ett riktigt bra personligt brev? Metrojobb pratade med karriärexperten Charlotte Hågård. Här nedan kan du ta del av hennes sju bästa tips.

1. Tänk på skillnaden mellan personligt brev och CV
Medan CV:n är en presentation av din utbildning och ditt yrkesliv är det personliga brevet en skräddarsydd presentation till arbetsgivaren. Häll alltså inte in CV:n i brevet. Däremot kan det vara bra att lyfta in meriter från CV:n i brevet som är relevanta för jobbet du söker. För du kan inte räkna med att din CV blir läst om inte brevet väcker intresse.

2. Anpassa
En vanlig miss är att använda samma brev till alla ansökningar. Men det gäller att förklara varför du vill ha exakt det här jobbet och varför du passar för det. Att du tycker det verkar kul och spännande räcker inte. Sätt dig in i arbetsgivarens perspektiv, varför ska de anställa just dig? För att kunna skriva ett bra personligt brev måste du alltså ta reda så mycket som möjligt om både tjänsten och arbetsgivaren.

3. Sälj dig själv
Att sälja sig själv kan vara svårt, men det är exakt vad du måste göra i brevet. Skriv en lista över alla kunskaper och erfarenheter du har och fråga andra vad som är bäst med just dig. Välj sedan ut de saker som är mest relevanta för tjänsten du söker och berätta om dem i brevet. Glöm inte att även ta upp erfarenheter från privatlivet som kan komma till användning i jobbet, till exempel engagemang i föreningar eller språkkunskaper.

4. Undvik det här
Krångla inte till det med detaljer och använd inte jargong eller branschord som vanligt folk inte skulle förstå. Tala inte om vad du inte kan. Dra inte ditt livs historia och berätta inte om eländet i ditt liv. Tänk på att det är ett affärsbrev, så uttryck dig professionellt. Var inte för hurtig och skippa uttryck som tjingeling och hej hopp. Ålder och civilstatus behövs inte heller.

5. Pang på
Många börjar med att berätta om sig själva. Gör inte det. Inledningen ska vara kort och slagkraftig och förklara vilket jobb du söker och varför du passar för det. Till exempel: ”Jag har med stort intresse läst er annons där ni letar efter en engagerad och självgående säljare. Det är precis vad jag söker just nu. Att ta fram lösningar och presentera dem för kunden på ett övertygande sätt är mitt jobb sedan 6 år tillbaka.”

6. Formatet
De flesta skriver hela brevet som löpande text, men det är inte alls nödvändigt. Inledningen ska helst vara löpande text, resten kan vara i punktform. Du kan också ställa upp en tabell där ena kolumnen har rubriken ”ni söker” och listar tjänstens kriterier, medan den andra har rubriken ”jag erbjuder”, och visar hur dina kompetenser och erfarenheter matchar kriterierna. När det gäller längden ska brevet inte överstiga en A4-sida.

7. Slutet
Istället för ”hej då” bör brevet avslutas med en uppmaning till handling. ”Jag ser fram emot att träffa er och få berätta mer om mig själv”, till exempel, är en indirekt uppmaning att kalla dig till intervju. Om det är en spontan ansökan, alltså där du inte sett en annons, bör du klargöra om det är du eller arbetsgivaren som förväntas följa upp. Till exempel ”jag ringer er om en vecka”. Eller ”hör av er om det låter intressant”.

Källa: Metrojobb

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!