Arbetsgivarens krav: Krama kollegorna varje dag
Hur ofta skulle du kunna tänka dig att krama dina kollegor? En dansk arbetsplats har infört ett krav på dagliga kramar – en nyhet som fått starka reaktioner online.

Enligt Göteborgs-Posten har det danska företaget Encounter infört en annorlunda regel: samtliga anställda ska krama sina kollegor två gånger om dagen, en gång på morgonen och en på eftermiddagen.
“Skapar enormt mycket värme”
Psykologiverksamhetens vd, Neela Maria Sris, berättar i en intervju med Danmarks Radio att man tror att regeln skapar en positiv miljö:
“En kram skapar enormt mycket värme och en upplevelse av att man stöttar”, säger hon.
Kravet ingår i företagets personalhandbok. Den som vill söka anställning på företaget uppmanas att läsa på om reglerna:
“Sedan är det upp till individen om det här kravet är något man kan tänka sig att gå med på”, säger Sris.
Här i Sverige har nyheten tagits emot med oförståelse:
“Blir aldrig bra att tvinga nån”, skriver en person i ett kommentarsfält på Göteborgs-Postens Instagram.
“Jag kan förstå tanken, men nej tack”, skriver en annan.