Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

DRÖMJOBBET! med läraren Emelie: ”För mig är karriär när du ges möjlighet att utvecklas”

I artikelserien DRÖMJOBBET! lyfter vi personer från olika branscher som skapat sin drömtillvaro och låter dem dela med sig av sin personliga resa fram till i dag. Vilka misslyckanden har de checkat av längs vägen, hur tacklar de motgångar och finns det egentligen något utstakat framgångsrecept? Den här veckan delar lågstadieläraren Emelie Sundström med sig av sina framgångsnycklar och tar med oss en dag på hennes jobb. 

Namn: Emelie Sundström
Ålder: 29
Bor: Sundbyberg
Gör: Lärare i årskurs 3
Karriärmotto: Att få eleverna att känna att det vi gör i klassrummet är meningsfullt – på riktigt.
Arbetstider: Mina arbetstider innefattar 45 timmar/vecka. Tio av dessa är förtroendetid. Förtroendetid innebär att jag själv ska göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till samt var jag väljer att utföra den, men 35 timmar är jag på plats på skolan måndag till fredag.

 

För den som inte vet, vem är du?
– Jag är en tjej som är uppvuxen i Stockholm, som laddar batterierna och hittar energin allra bäst ute i naturen. Jag vill gärna se mig som en humanist – medkänsla och självmedkänsla vägleder mig ofta. För det mesta är jag glad och positiv. Det finns så mycket i livet som ger glädje, litet som stort. Att få vara påhittig och kreativ är två egenskaper som jag skapar utrymme för så mycket jag bara kan, både i mitt arbete och på min fritid. Tid och kärlek vill jag ge till min familj och mina vänner så mycket jag kan. De är de viktigaste som finns för mig.

 

Vad ville du bli när du var liten?
– Marinbiolog, inredningsarkitekt, frisör och kriminalare.  Och så dagmamma. Men även lärare – vilket jag ju blev också.

 

Vad jobbar du med idag?
– Jag är lärare till 28 fantastiska elever som går i årskurs tre. Jag är klasslärare vilket innebär att jag undervisar min klass i matematik, svenska, engelska, NO, SO, teknik och bild. På min fritid arbetar jag även som SH´BAM-instruktör på ett gym. SH’BAM är ett danskoncept med olika dansstilar och ett väldigt roligt sätt att träna på.

 

Hur har resan till drömjobbet sett ut?
– Efter roliga år i restaurangbranschen och en del långresor i Asien och Australien hade jag samlat mod och motivation till att börja studera. Jag kom in på grundlärarprogrammet F-3 på Stockholms Universitet. Valet hade varit klart sedan länge men det kändes både stort och läskigt att börja. Jag minns att jag var så nervös inför hur det skulle gå att plugga på ett universitet.

– Jag förstod inte hur det fungerade med kurser, poäng, litteratur, tentor och allt annat som tycktes vara så självklart i andras ögon. Det var för mig overkligt stort på något sätt. Första dagen på min utbildning var jag fruktansvärt nervös, men med fantastiska kurskompisar som såklart också var pirriga, gick det galant. Allt föll på plats under utbildningens gång och efter ett tag vet jag att jag tänkte tillbaka på all oro jag hade i början med fniss. Det är en mäktig känsla att övervinna rädsla och knappt förstå varför den fanns från början. Utbildningen var fyra år och gav mig otroligt mycket användbara verktyg – och även vänner för livet.

Har du varit med om något/några misslyckanden på vägen?
– Jag funderade en stund på den här frågan. Jag kommer egentligen inte på några stora misslyckanden. Alla felsteg vill jag försöka förvandla till lärdomar istället för att lägga tid och tankar på att se de som misslyckanden. Men innan jag började utbildningen, hade jag många negativa tankar. Det är kanske ett litet misslyckande att jag lät min egen oro och andras kommentarer trycka ner min självkänsla innan jag ens hade börjat utbildningen.

– Jag hade tankar som att hur skulle jag, som var urusel på stavning och matte, kunna lära elever att skriva och räkna? Hur jag, som inte hade särskilt hög självkänsla under min skoltid, någonsin skulle klara av att skriva en högskoletext? Jag fångade också upp allmänna åsikter om att ”det inte går att göra karriär inom läraryrket så varför skulle jag välja det”? Jag tyckte att jag ibland fick försvara att jag ”bara” ville bli lärare. Jag blir lite arg när jag tänker tillbaka på det. Sånt slöseri med tid som gick åt till den oron och osäkerheten, och idag vet jag att bättre och framför allt vet jag att läraryrket absolut ska klassas som ett karriäryrke. Det går att utvecklas hur mycket som helst inom skolvärlden!

 

Hur gick det till när du förstod att det var det du gör idag du ville jobba med?
– Jag arbetade som konståkningstränare i många år. Mestadels på lördagsmorgnar kl. 08. Jag minns hur jag alltid åkte till träningen och var trött och lite grinig över att behöva ställa mig i en kall ishall istället för att få sova ut. Men lyckan efter varje pass fick mig att fortsätta, att arbeta med barn är så otroligt givande.

– Jag vet att jag alltid blev glad och skrattade flera gånger under träningspassen på grund av barnen. Och jag tyckte det var kul att få vara pedagogisk. Där tändes nog känslan för att i framtiden arbeta med barn. Och med en morfar som varit lärare och en moster som är lärare och specialpedagog, blev jag inspirerad och peppad av att höra alla deras fantastiska historier från klassrummen. Jag fick ofta höra ”Emelie, att vara lärare är det bästa yrket som finns!” Idag förstår jag vad de menar.

 

Vad är dina styrkor?
– Jag är påhittig och jag är bra på att individanpassa undervisningen med väldigt enkla medel. Genom att se och lyssna på eleven kommer man långt.

 

Vad ser du som dina svagheter? 
– Jag har haft svårt att hitta balans i arbete och fritid. Arbetar man med något man tycker är kul är det lätt att arbetet även blir ens fritid vilket inte har varit optimalt för mig.

 

Hur ser en vanlig arbetsdag ut i ditt liv?
– Jag brukar vara på plats 30 minuter innan eleverna börjar för att förbereda inför dagens lektioner. Sen startar jag morgonen med att hälsa eleverna god morgon, en efter en, när de går in i klassrummet. Jag har egna hälsningar med var och en av eleverna vilket är en mysig och en uppskattad stund. Mellan 08:00 och 14:00 är det lektioner och då har jag fullt fokus på eleverna. När de har slutat för dagen är det tid för planering och möten.

Vad är dina bästa tips för den som vill knipa samma drömjobb som du har?
– Är du en person som vill göra skillnad, ge av ditt hjärta och arbeta hårt så är du en bra bit på vägen. Är du villig att inte ge upp trots att du kommer möta motgångar flera gånger om och har du förmågan att vara autentiskt mot varje enskild individ så KÖR! Gå utbildningen, där finns det så mycket kompetenta människor att inspireras av!

 

Vad är generellt dina bästa karriärtips?
– Gör klart för dig själv vad karriär betyder för just dig. Det tog ett tag för mig att inse att man kan göra karriär inom läraryrket. För mig är karriär när du ges möjlighet att utvecklas utan begränsningar. Dina framsteg bekräftas och uppmuntras, du blir utmanad av din chef och kan föra en öppen dialog om vad nästa steg är. Du är alltid redo att ta lärdom av misstag och se det som att de gör dig ett snäpp vassare. För det finns ingen hejd i hur vass du kan bli inom detta yrke. Jag känner att jag är i början av min karriär och jag siktar högt. Jag har mål jag satt upp för mig själv och jag har förebilder som jag inspireras mycket av. Med ödmjukhet kommer man långt.

 

Vad drivs du av när det kommer till karriären?
– Vetskapen av att jag utvecklas och att jag hittar glädje och lust i arbetsuppgifterna. Känslan av att jag gör något viktigt driver mig otroligt mycket framåt. Även att stanna upp och reflektera över med- eller motgångar, vilka faktorer som bidrog till resultatet. När jag är mitt uppe i ett arbete där jag känner att jag är ambitiös och engagerad så ger det mig så mycket energi, då får jag ofta känslan av att jag är en karriärkvinna. Det är power i det!

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få se, bekräfta, utmana, väcka nyfikenhet, skapa lust till lärande, lyssna, improvisera, leverera, arbeta sig igenom utmaningar, vara med när en elev knäcker en kod, se när hårt arbete av en elev lönar sig och eleven själv känner stolthet, vara med och stötta och ge verktyg när en elev är nere i ”gropen” för att kunna ta sig upp och så mycket mer. Det är under de timmarna jag är med eleverna som för mig definierar innebörden av mitt drömjobb. Ingen dag är den andra lik; varje dag utvecklas jag, skrattar, blir rörd, känner kärlek, blir frustrerad, får mitt tankesätt utmanat flera gånger om. Det händer så mycket magiskt under de här timmarna med eleverna!

 

Vilka utmaningar möter du dagligen?
– Till exempel hur jag ska skapa den bästa möjliga undervisningen för alla mina elever. Det är ibland frustrerande  att känna att man inte räcker till, jag skulle vilja kunna ge så mycket mer till varje enskild elev.  Det kan också vara tufft att bli granskad och ifrågasatt, att få obefogad, och ibland befogad, kritik.

 

Hur tacklar du dem?
– För att tackla de dagliga utmaningarna är det viktigt att inte slå hårt på sig själv. Om du vet att du gör ditt bästa är det viktigt att ge dig själv beröm för det, och att arbeta med förutsättningarna, såsom de är. En häftig kvinna introducerade GGG för mig. Gnäll inte, Gör istället något åt det och om det inte går så Gilla läget. Klockrent!

– För att bemöta de andra utmaningarna är det viktigt att vara trygg i varför du gör något och kan motivera dina val. Lita på din kompetens men var även ödmjuk inför att du kan göra misstag. Du kan vara tydlig och rak samtidigt som du visar ödmjukhet och försöker förstå varför en elev, förälder eller kollega agerar på ett visst sätt.

 

Vilket mindset behövs för att göra det du gör idag?
– Mitt mindset är att jag har en skyldighet att vara den bästa möjliga läraren jag kan vara, utifrån mina förutsättningar. Dagen då jag inte längre känner engagemang gentemot mina elever kommer jag byta jobb. Ingen av mina elever ska behöva uppleva en halvengagerad och halvambitiös lärare, då får det hellre vara. Jag vill ligga i framkant med min undervisning, alltid ge järnet och få eleverna att känna att det vi gör är meningsfullt – på riktigt.

 

Hur ser framtidsdrömmarna ut?
– Mina framtidsdrömmar är att arbeta på heltid med att inspirera andra om hur man kan arbeta normkritiskt i klassrummet.

 

Vad gör du om fem
– Om fem år är jag fortfarande en karriärkvinna i läraryrket som kommit ännu en bit i min kompetensutveckling. Jag bedriver ett inspirerande klassrum både för elever och kollegor där det är tydligt att elever utvecklas och själva ser sin progression.

 

Vad är ditt bästa tips till den som vill göra en liknande resa som du gjort. Hur hittar/får man drömjobbet?
– Efter utbildningen, sök jobb på en skola där du har en driven ledning med tydliga ledare och bestäm dig för att du och din klass, genom hårt arbete, ska skapa magi tillsammans! Min skola, mina elever och mina kollegor får mig att känna att jag har drömjobbet!

Foto: Privat 

Vill du vara med i DRÖMJOBBET! och dela med dig av din karriärresa? 

Varje vecka lyfter vi ett inspirerande drömjobb för att peppa våra läsare att våga söka eller själv skapa det där jobbet de alltid drömt om. Maila red_metromode@metro.se så berättar vi mer.

Är du på jakt efter en ny utmaning? Ta en titt på metrojobb.se där du kan välja och vraka bland spännande jobb som är lediga just nu.

Foto: Unsplash

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!