Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

Estelle & Thild-grundaren Pernilla Rönnberg: “I företagsbranschen finns det inga genvägar”

Hon är grundare och VD för det ekologiska hudvårdsmärket Estelle & Thild och trebarnsmamma på heltid. Pernilla Rönnberg är idag en av Sveriges främsta kvinnliga egenföretagare inom sin genre. Metro Mode har träffat karriärkvinnan och fått ta del av hennes bästa karriärtips.   

Foto: Ida Carrol

Det är en solig onsdagsförmiddag och klockan har precis slagit 11:25 när vi kliver in genom Hotel Diplomats breda dörrar. Det är nämligen här vi har bestämt träff med VD:n och grundaren för det ekologiska hudvårdsmärket Estelle & Thild, Pernilla Rönnberg. När hon bara några minuter senare kliver in i lokalen ser hon, som förväntat, helt fantastisk ut och det går inte att mista att hon är expert på både smink och hudvård. Hennes hår är perfekt stylat och bakom hennes makeup skymtas en slät och välmående hud.

Pernillas flawless utseende bevisar att hon länge har haft ett grundläggande intresse för hudvård, mode och allt vad den världen innebär. Hon startade Estelle & Thild 2007 och samma år blev företaget först med att certifieras som ekologisk med Ecocert. Idén till att starta företaget grundades på det faktum att hållbarhet för drygt 11 år sedan fortfarande var ett ganska nytt ämne och det var ett dåligt utbud på marknaden för hållbar hudvård som var ekologisk och som även innehöll bra ingredienser.

– Det var det som fick mig att se en möjlighet och att starta Estelle & Thild, säger Pernilla Rönnberg.

Pernilla tycker det är viktigt att ha möjligheten att vara med och utveckla en bransch som är ganska gammalmodig och som dessutom har bestått av många företag där hållbarhet inte ens har varit en fråga tidigare. För trots att Estelle & Thild är ett ganska litet företag idag tycker hon det är roligt att driva ett företag som har ett hållbarhetstänk.

– Jag kan på så vis vara med och pådriva utvecklingen mot en bransch utan skadliga kemikalier, säger Pernilla Rönnberg.

Foto: Ida Carrol

Förutom ett stort intresse för hudvård och mode, hade Pernilla redan i ung ålder ett intresse för att bli egenföretagare. 

– Det var däremot först efter att jag hade befunnit mig i arbetslivet i tio år som jag kände att “nej nu vill jag starta eget”, säger Pernilla Rönnberg.

Under dessa år jobbade Pernilla som konsult och projektledare på olika byråer och som VD på ett mindre hudvårdsföretag och hann därför skaffa sig god erfarenhet om hur man bygger ett varumärke och arbetar med produktion.

– Det gjorde att jag kände mig trygg att starta mitt företag, säger Pernilla Rönnberg.

Att starta eget är det många som vill idag men det kan vara svårt att veta hur man ska börja och framförallt när. Pernilla menar därför att det är en färdel att ha jobbat ett antal år innan man startar sitt företag för att få erfarenhet. Även om det är fullt möjligt, är det nog inte optimalt att starta eget direkt efter gymnasiet eftersom det inte är helt fel att jobba ett par år inom den bransch man vill starta sitt företag inom.

– På så sätt undviker man för många missar och man blir även medveten om hur branschen fungerar, säger Pernilla Rönnberg.

Som företagare är det bra att man utöver arbetslivserfarenhet även försöker hitta egna forum där man kan träffa andra som befinner sig i liknande situationer.

– Annars är det lätt att man blir ensam tror jag, om man inte vågar vända sig utåt och försöker hitta liknande situationer, säger Pernilla Rönnberg.

För att blir mer inspirerad brukar Pernilla träffa och dela erfarenheter med andra kvinnliga företagare i branschen som alla har liknande utmaningar. Givetvis är de i olika form och omfattning med de berör ofta samma områden.

– Så om man tror att man är ensam om någonting har man fel, för alla har ungefär samma utmaningar och här kan man stötta varandra. Det har varit ett bra bollplank och jag tänker inte på att de är mina konkurrenter när vi ses. Utan vi har bara roligt, säger Pernilla Rönnberg.

Foto: Ida Carrol

Än idag växer Estelle & Thild och likaså företagets sortiment. Som framgångsrik egenföretagare och trebarnsmamma är Pernilla en stor förebild för unga företagare som vill ge sig in i branschen.

Pernillas tre karriärtips:

Gör din hemläxa 
Innan man startar ett företag är det viktigt att man gör en ordentlig research och att man tittar så att det finns ett behov. Det är lätt att tänka att man ska starta ett företag och sen se vart det leder, men det är viktigt att man ändå har någon form av plan, budget och vision innan man kör igång. Sen så blir det inte alltid som man har tänkt sig, men det är ändå viktigt att man tänker lite längre än bara här och nu.

Våga ta steget
Man måste våga ta steget, vara beredd på att göra det som krävs. För det är ofta mycket och hårt arbete att starta ett eget företag, speciellt i början. Det finns sällan genvägar utan man måste vara beredd att leva med företaget och hantera de utmaningar som ändå medföljer ett eget företagande. Pernilla tror att det är en stor fördel att man ger sig in i något som man är intresserad av. Det är ju oftast så att man är duktig på det man brinner för.

Var uthållig
Slutligen är det viktigt att man kämpar på! Ge inte upp för tidigt utan var långsiktig även här. Det är viktigt att komma ihåg att alla företag, stora som små, har startat från noll och att det bakom alla företag finns en längre resa än man tror.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!