Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

Så håller du en grym presentation – 7 tips som fixar talet

Att tala inför en publik kan kännas läskigt, men med rätt förberedelser behöver det inte kännas lika farligt. Det finns flera saker du kan göra för att ditt tal ska bli så bra och intressant som möjligt. Här listar vi sju smarta tips på hur du fixar en grym presentation som folk kommer att minnas.  

Foto: REX

Alla har vi hört det gamla knepet om att föreställa sig publiken naken, men i ärlighetens namn känns det inte som det lättaste (eller kanske det bästa) att fokusera på när nervositeten pikar. Vi tror att det bästa är att fokusera på saker som faktiskt rör själva presentationen och att försöka se till att den blir så bra som möjligt. Speciellt eftersom att rädslan att presentera ofta kretsar kring att inte vara tillräckligt bra. Kolla in våra tips för hur du skapar och håller en riktigt bra presentation!

1. Fånga publiken från start

Du har bara några minuter på dig att fånga publiken. Du kan göra det genom att exempelvis visa en fångande bild eller berätta en historia (se punkt 7). Du måste väcka publikens intresse från start så försök att göra det genom att tänka på deras behov. Det kan också vara bra att inleda med en fråga om ämnet för att få igång publiken. Genom att inleda med exempelvis “Är det någon som vet…?” får du ett ypperligt tillfälle att förklara för dem som inte visste.

2. Håll det enkelt

När du sammanställer din presentation är det viktigt att du hela tiden har ett fokus på ditt budskap. Vad är det du vill komma fram till i din presentation? Är detta otydligt kommer publiken ha svårt att hänga med. Om du planerar du att prata om sådant som inte bidrar till ditt huvudsakliga budskap – låt bli. Om du själv kan bestämma hur lång presentationen ska vara kan ett tips varaatt försöka hålla din presentation på 30 sekunder (hiss-pitch) eller genom att använda max 15 ord. På så sätt har du inte möjlighet att prata om annat än det viktigaste budskapet.

3. Fokusera på publiken 

När du bygger upp din presentation bör du fokusera på publikens behov. Fundera över varför de ska lyssna på vad du har att säga, vad de behöver och vill veta likväl som hur du kan besvara det. Under själva presentationen bör du vara uppmärksam på hur publiken reagerar på det du säger och anpassa dig efter det. Det är viktigt att du gör det enkelt för dem att förstå och ge respons på det som sägs.

4. Kom ihåg 10-20-30- regeln 

Det finns ett tips att utgå från då du använder bildspel och det är att de inte bör innehålla mer än 10 slides, pågå i mer än 20 minuter och att du inte ska använda en font som är mindre än 30 punkter. Här är det helt enkelt less is more som gäller. En viktig sak att tänka på är också att bildspelet bara ska komplettera det du säger. Har du mer information du vill att publiken ska ha bör du lämna denna i ett separat mail eller ett häfte med papper.

5. Skapa igenkänning

Vår uppmärksamhet fångas av historier och det är därför du bör inleda din presentation med just det. Det hjälper också publiken att minnas bättre, vilket gör att de lättare kommer ihåg ditt budskap. Genom att bygga upp din presentation som en historia kan du också upprätthålla publikens intresse och spela på deras nyfikenhet.

6. Visa passion för ämnet 

Om du visar att du är intresserad av ämnet blir också din publik mer intresserad. Genom att du låter din passion synas visar du också mer av din personlighet, vilket gör att publiken har lättare att knyta an till dig. Var tydlig och ärlig gällande vad det är som är viktigt för dig och varför, då kommer du få större respons.

 

 

7. Le och håll ögonkontakt 

Det är en väldigt enkel sak som sker naturligt i en vanlig konversation, men inför en publik kan det vara desto svårare. Det blir lättare för publiken att koppla an till dig om du ler och skapar ögonkontakt, men det kan även kännas lättare för dig själv. Det neutraliserar situationen och kan få det att kännas mer som ett vanligt samtal, vilket kan minska eventuell nervositet.

 

 

Källa: Skills You Need

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!