Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Karriär

Skapa din drömkarriär! Expertens 12 tips som gör dig till ett pr-proffs

Vänta inte på att drömjobbet ska komma till dig, skapa det själv istället! Sociala medier-experten Linda Hörnfeldt vet hur du marknadsför dig som ett proffs på nätet och bygger en framgångsrik karriär med hjälp av enkla tips. 

karriar815

Alla kan bli sitt eget pr-proffs på nätet! Det vet Linda Hörnfeldt, vd för Influencers of Sweden som är en branschorganisation för svenska influencers och som även driver bloggen Lalinda.se.

– Livet är för kort för att ha ett tråkigt jobb! Det här är tiden då du kan skapa ditt eget jobb med hjälp av sociala medier och internet. Att vara en influencer handlar om att bygga ett yrke kring sin passion. En influencer är en person som skapar innehåll på nätet och bygger en engagerad målgrupp och publik runt det. Många influencers är inte bara Youtubers eller bloggare utan också skribenter, personliga tränare, matstylister eller designers och använder sin Youtubekanal eller blogg som sin hub för entreprenörskapet. En blogg är bra oavsett vilket jobb du vill ha, om du vill vara din egen är det den perfekta basen, säger Linda Hörnfeldt.

Hon är expert på hur du bäst marknadsför dig på nätet och tipsar om att det första steget är att tänka på dig själv i en helhet – och som ett varumärke.

– För att ta kontrollen över ditt eget varumärke måste du till viss del lära dig göra skillnad på dig själv som yrkesperson och privatperson, säger Linda Hörnfeldt.

Finns det några no-no:s jag ska tänka på när jag marknadsför mitt varumärke?

– Man brukar säga ”var personlig, men inte privat” och det är en bra generell riktlinje. Fundera på hur privat du vill vara i ditt varumärke, alla har sina egna gränser. Till exempel så visar Isabelle Löwengrip inte ansiktena på sina barn, där går hennes gräns medan det i Sandra Beijers varumärke ingår att prata om känslor, killar och breakups. Var så privat som du vill vara men tänk på att det kan komma ifatt dig längre fram.

Linda Hörnfeldts 12 bästa tips som gör dig till ett pr-proffs på nätet

metromode_linda_hornfeldt

Linda Hörnfeldt har själv skapat sin drömkarriär. Foto: Alejandra Cerda

1. Dina sociala medier är ditt cv

– Nuförtiden när du söker ett jobb kommer din blivande arbetsgivare att kolla upp dig på Facebook och Instagram. Det som syns på dina sociala medier är så du kommer att uppfattas för omvärlden, och din arbetsgivare. Jag säger inte att du måste städa upp där, men var medveten om det.

2. Äg en domän med ditt eget namn

– Jag tycker att alla ska ha en domän med sitt eget namn som du kan hänvisa andra till. På din sajt ska du ha ditt cv, så är du fotograf ska du ha bilder där och är du skribent ska du ha texter där. Även om du har en framgångsrik blogg, Youtubekanal eller Instagramkonto ska du ha en domän i ditt eget namn som en trygghet när de sociala plattformarna ändrar sina algoritmer.

3. Bygg ditt varumärke rent visuellt

– På din domän kan du också rent visuellt bygga ditt varumärke. Är du blommig och rosa, strikt svartvit eller kanske mer grå? Ditt grafiska varumärke säger mycket om dig som person.

4. Skapa din egen titel

– Vad vill du vara känd för? Här har du möjligheten att skapa ditt eget jobb. Genom att säga att du är till exempel expert på mode och sälja in det kommer andra att tro på det, tills du blivit motbevisad.

5. Fake it ’til you make it!

– Det betyder inte att du ska ljuga utan att du ska vara jävligt självsäker när du marknadsför dig. Vi tjejer är annars duktiga på att plocka ned oss själva och låta jante vinna.

6. Beskriv dig själv som att du skulle beskriva din bästa kompis

– Sälj in dig själv på samma sätt som du säljer in din bästa kompis. När vi ska beskriva oss själva kan vi annars tendera att tona ned våra positiva egenskaper, men det skulle du ju aldrig göra när du pratade om din bästa vän?

7. Nätverka i sociala medier!

– Följ personer som du beundrar i sociala medier. Kommentera det de postar och bygg en relation där till en början. Dra sedan iväg ett mejl till någon du tycker är bra och fråga om ni ska ta en fika? Många blir smickrade av en sådan fråga och vill gärna dela med sig av sina kunskaper.

8. Gå på konferenser och events

– Hitta evenemang där personer som du beundrar hänger och gå dit. Tänk att alla du träffar är potentiella medarbetare och att alla du träffar kan bli en del av ditt nätverk.

9. Var trevlig mot alla

– Du vet aldrig vem du kommer träffa igen i vilket sammanhang. En person som du kände för fem år sedan kanske blir den som hjälper dig att få ett jobb om ett halvår? Du ska inte vara en dörrmatta men det hjälper att vara snäll och trevlig mot andra när du bygger ditt varumärke.

10. Var bjussig

– Karma fungerar. Bjud på en länk eller en delning så kanske du får en liknande gentjänst tillbaka från personen en annan gång. Vassa armbågar känns sjuk ute.

11. Städa bort pinsamheter

– Finns det saker på nätet som du kanske skrev för några år sedan men känner att du inte kan stå för i dag? Städa bort det! Gå igenom din Facebook och lägg inlägg och bilder bakom sekretess eller radera gamla blogginlägg, Är det något som dyker upp om dig på Googles första sida som du helst inte skulle vilja se där får du skapa innehåll som trumfar det. Vässa din Linkedin-profil så kommer den rankas högre, bli intervjuad av någon som har en bra sajt eller finslipa din egen domän.

12. Tro på när folk säger bra saker om dig!

– Var inte så hård mot dig själv utan lita på att det andra säger är sant.

Foto: Unsplash 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!