I mitten av december kom årets mest oväntade modenyhet: Johan Lindeberg återvänder till J.Lindeberg, varumärket han grundade för snart 20 år sedan. Metros moderedaktör Martin Hansson har frågat ut Johan om hans nya roll, hur herrmode har utvecklats i Sverige och framtiden.
Johan Lindeberg gjorde i början av januari i år en överraskande comeback till J.Lindeberg. Modevarumärket som han bestämde sig för att lämna efter en djup konflikt år 2007.
– Jag har sett företaget växa och utvecklas de senaste åren och var väldigt tacksam över att Stefan Engström (VD för J.Lindeberg. reds Anm.) tog initiativet till min återkomst. Självklart var beslutet att återuppta en gammal relation inte lätt, men ju mer vi pratade desto mer rätt kändes det, berättar Johan Lindeberg.
Johan har skrivit ett tvåårskontrakt som creative consultant och har som mål att addera innovation och energi – men framförallt är tanken att han ska fokusera på att få igång damkollektionen.
– I och med att jag blivit fotograf under de senaste åren så kommer jag också att plåta allting och använda min lins för att föra ihop alla delar, säger Johan Lindeberg.
Foto: REX Features
Hur har herrmodebilden utvecklats i Sverige?
–På 90-talet tog mannen stora steg. Sedan känns det som att han fastnade lite grann. I dag är modet mer individuellt än det varit tidigare. Personligen gillar jag ett relativt klassiskt plagg men med en skarp och modern passform. Jag adderar alltid en rebellisk twist, som gör att det blir mer jag själv, säger Johan Lindeberg.
Vilken tror du är J.Lindebergs stora utmaning?
– Det unika med J.Lindeberg är kombinationen vi har mellan fashion och sport. Men samtidigt har det också gjort att det har varit svårt att skapa en tydlighet i märket. Stark DNA är viktigare än någonsin i dag i och med att världen är rörigare än någonsin. Jag kommer att fokusera mycket av min tid på att tydliggöra J.Lindebergs livsstil.
Kommer klädmärket J.Lindeberg att bli mer New York-inspirerat med tanke på att du bor där?
– Jag kommer att plåta mycket i New York i och med att det är en inspirerande stad och eftersom jag bor där. Så det kanske kommer att kännas så. Men J.Lindeberg har samtidigt alltid varit ett svenskt varumärke med en internationell röst.
Foto: REX Features