En ny stjärna har dykt upp på smyckeshimlen. En elegant, tidlös och personlig sådan, som låter dig som beställare vara en del av designprocessen. Vi bad grundaren, Daniela Upmark, att berätta om det nya smyckesmärket Blue Billie Jewelry.
För knappt ett år sedan startade du succén BXXLGHT, och näst på tur är Blue Billie. Kan du inte berätta lite mer om hur idén kom till?
– För det första är jag en otroligt otålig person som älskar att ha många bollar i luften. Jag blir lätt uttråkad och vill alltid ha nya utmaningar. Redan innan Bxxlght kom till så var jag inne på att starta ett smyckesmärke men utan en idé om vad för typ av smyckesmärke. Blue Billie’s grundidé påminner mycket om Bxxlght. Det är till största delen Bxxlght och resan hit som inspirerat mig till att starta Bxxlght´s lillasyster; Blue Billie. Vi integrerar kunden i designarbetet vilket vi sett varit en del av Bxxlght´s fantastiska mottagande världen över.
Vad är dina förväntningar på ditt nya märke?
– Mina förväntningar är att våra kunder ska känna en stolthet att bära våra smycken. Vi har lagt mycket fokus på detaljerna runt om kring vårt varumärke, såsom förpackning, hemsida och formspråk. Vår förhoppning och mål är att det ska vara en helhets upplevelse att shoppa hos oss. Vi vill göra ett avtryck hos våra kunder.
Vad står namnet Blue Billie för?
– Blått är min favoritfärg och Billie är mitt favoritnamn så istället för ta mitt eget namn (som de flesta designers gör) så skapade vi ett namn. Blue Billie är vår muse.
Konkurrensen på marknaden går inte att undvika. Men hur ska du sticka ut jämfört med andra märken? Vad är din usp?
– Vi har många konkurrenter men specialiserar oss på att integrera kunden samt erbjuda ett brett och tidlöst sortiment. Allt runt om kring Blue Billie – såsom förpackning bild, formspråk och kommunikationen är unikt och exklusivt. Vi tittar på helheten och lägger stor vikt i detaljer och kvalité.
Vad för typ av smycken kommer ni att designa?
– Blue Billie är ett tidlöst och personligt varumärke med en edge. I dagsläget arbetar vi med silver samt förgyllt silver. Vi kommer att till hösten släppa delar av en exklusivare kollektion där vi kommer att arbeta med äkta guld och ädelstenar.
Var hittar du din inspiration?
– Från vänner, magasin, musik, filmer, resor och i den totala tystnaden i skogen.
Vem är den typiska Blue Billie-tjejen? Och vem är drömkunden?
– Den typiska Blue Billie tjejen är en självsäker kvinna som går sin egen väg. Drömkunden är Kate Moss.
Av: Caroline Sandström