Modechefen Pamela Bellafesta i en exklusiv intervju med Kenzo-duon och H&M:s chefsdesigner direkt från New York.
H&M lanserade sitt första designsamarbete med Karl Lagerfeld för tolv år sedan och samtidigt öppnade designerduon Carol och Humberto streetkulturens butiksmecca – Opening Ceremony. Under de senaste fem åren har de jobbat för Kenzo och givit ny energi åt märket samt förvaltat vad Takada Kenzo åstadkom – att blanda mode och streetwear.
Under en presskonferens i New York svarar Ann-Sofie Johansson tillsammans med designerduon – Carol Lim och Humberto Leon – på frågor om Kenzos samarbete med H&M (länk) som lanseras i butik i november.
Hur föll valet på Kenzo?
– Tiden var helt rätt. Vi har haft ögonen på Kenzo under en längre tid, ända sen Carol och Humberto började jobba för märket. Det är bra med ett modehus som har en historia men samtidigt nya kreatörer som kommer in och ger ny energi. Det är även viktigt att ha ett samarbete som skiljer sig något från de tidigare vi har haft, säger Ann-Sofie Johansson, chefsdesigner på H&M.
Vad är Kenzo x H&M?
– Det som är mest spännande med det här samarbetet är att varje plagg som vi har designat är unikt för Kenzo x H&M. Vi har hämtat inspiration ur arkiven och gjorde om dem så de skulle kännas moderna idag. Ett exempel är den röda klänningen som är ur en kollektion från 1978 där det bara skapades två exemplar. Vi äger en av klänningarna och ett museum den andra. Så det är extra kul att H&Ms kunder kan komma att äga den här nu, säger Humberto Leon.
– När vi letade i arkiven upptäckte vi många små detaljer och han avslutade alla plagg så vackert att de ser ut som att de kan bäras ut och in. Så vi bestämde oss redan då att vi skulle göra plaggen så.
– Vi har blandat historiska print med våra egna. Blommönstret är från arkivet och likaså leopardprintet. Fuskpäls är en annan viktig del som Kenzo Takada jobbade med och är ett inslag i kollektionen och off-shoulder-plagget är signifikativt för märket. Kenzo var även känd för att ha stickat i sina kollektioner, därför adderade vi även stickade klänningar och byxor, säger Humberto Leon.
Det är en rätt vågad kollektion innehållande 110 looks. Hur gick tankarna kring att skapa så starka plagg?
– Vi visar starka looker på catwalken och i kampanjen. Men tanken är att kunderna ska kombinera plaggen med vad de har i sin egen garderob. När vi designar plagg blir det väldigt dyrt, men detta är ett bra tillfälle att köpa ett designerplagg till ett bra pris, säger Carol Lim.
Beskriv kunden för den här kollektionen?
– När det kommer till den yngre målgruppen är det mycket vi har tagit in i kollektionen som är lätt att förstå sig på. Det finns något för alla. Vi säger precis som Kenzo Takada påpekat att det inte handlar om någon ålder, utan om en anda. Så den här kollektionen är tänkt för en person som är ung i sinnet.
Vilket plagg brukar kunden rycka efter först?
– Det brukar vara samlarobjekten. I det här fallet kommer det bli Kenzos klänning. Men samtidigt brukar det även vara ett stort intresse för det som har en mindre prislapp såsom t-shirts och collegetröjorna. Även de tigermönstrade skorna är populära, säger Ann-Sofie Johansson.
Vad skulle Takada Kenzo tycka om kollektionen?
– Jag tror han skulle älska den. Han är ett fan av vad vi gör, han kommer till våra visningar. Vi pratade med honom och han tycker att vi har fångat samma anda och energi som han skapade under 70 och 80-talet. Det var en stor glädje för honom då att se att personer klä sig i hans design. Och jag tycker det här är ett fantastiskt tillfälle för fler att ha möjlighet att bära något från märket som han har skapat, säger Humberto Leon.