Från hånad och smågenant till en plats på världens vackraste huvuden: peruken har gjort storstilad comeback.
För inte så många år sedan var peruker något som de flesta av oss bara använde när det var dags att gå på maskerad. Vi tittade snett på artister som Cher och Dolly Parton och deras uppenbart fejkade hår. Men som vanligt när trendvindar vänder kan det gå snabbt; nu syns perukerna på diverse popstjärnor och it-girls så ofta att vi knappt reagerar längre. Rihanna har utan tvekan varit loket som har dragit den här trenden, men även Katy Perry, Nicki Minaj, Rita Ora och Lady Gaga har varit behjälpliga. Nicki Minaj har till och med en egen linje med peruker som hon säljer via sin hemsida. Hon blev för övrigt nyligen stämd av sin före detta perukstylist, som menar att stjärnan har stulit hans designidéer. Perukerna är big business och kriget är nu i full gång.
Det tydligaste beviset för att perukerna är på väg in i värmen på allvar är dock att de har letat sig in på catwalken de senaste säsongerna. Marc Jacobs, Fendi, Chanel och Emporio Armani är bara några av de designer som har använt sig av peruker för att förvandla modellerna.
Men i en tid då trenderna rör sig så snabbt att det är ett heltidsarbete att följa med är det fejkade håret såklart ett välkommet hjälpmedel. Utan större ansträngning kan du byta look, ja nästan byta identitet. Så vi glömmer det där med maskerader och förbereder oss på en vår så vi får se våra vänner i nya frisyrer flera dagar i veckan.
Perukerna har gjort comeback med sådan kraft att det nästan känns som att “vanligt” hår blivit omodernt.
– Jenny Berquist
Foto. All Over Press