Det är 118 år sedan mönstret designades av Louis Vuittons son George. Nu hyllar märkets chefsdesigner Nicolas Ghesquière det klassiska och ikoniska monogrammet som alla känner igen med hjälp av sex kreatörer.
1896 ritade Louis Vuittons son upp monogrammet skapat av märkets initialer och ett geometriskt motiv blommor. Sedan dess har mönstret blivit ett emblem för det franska modehuset där du ser det år efter år, säsong efter säsong, på bland annat märkets läder- och canvasaccessoarer. Louis Vuittons tidigare chefsdesignern Marc Jacobs var känd för att hylla monogrammet genom att ta hjälp av kända konstnärer, designers och olika kreatörer till att hylla det. Tidigare har man bland annat har jobbat med designern Stephen Prouse, fotografen och konstnären Richard Prince och designern och konstnären Takashi Murakami.
Nu hyllas monogrammet ytterligare en gång med hjälp av sex kreatörer utvalda av Louis Vuittons chefsdesigner Nicholas Ghesquière och märkets CEO Delphine Arnault. De sex kreatörerna är skodesignern Christian Loubuiton, designern Karl Lagerfeld, fotografen Cindy Sherman, arkitekten Frank Gehry och designern Marc Newson och Rei Kawakubo. I projektet “Icon and Iconoclasts” har alla sex designers fått i uppgift att designa och tolka sin egen canvasväska som sedan kommer säljas i utvalda butiker i mitten av oktober.
– Caroline Sandström
Cindy Sherman
Rei Kawakubo
Frank Gehry