BLK DNM navigerar sig säkert mellan mc-jackor och skarpt skräddade kostymer – alltid med samma diskreta fingertoppskänsla. Därför utses Johan Lindeberg till årets designer 2012. Är Cafés redaktions motiveringen till Johans Vinst av modepriset.
Johan Lindeberg har gjort sig en rejäl comeback det senaste året i och med lanseringen av hans välskräddade märke BLK DNM, som lanserades hösten 2011. Den svenska superdesignern har aldrig gjort mer angelägna kläder än nu.
Stjärnor som Michael Stipe och Chloë Sevigny vallfärdar till butiken på Manhattan – och modeexpertisen är överens: Johan Lindeberg har nått en kreativ peak med sitt senaste skötebarn BLK DNM, för vilket han nu utses till årets designer i Cafés stora modepris 2012.
– Det tar tid att skaffa sig trovärdighet här, men nu har vi blivit ett downtownmärke i New York på ett organiskt sätt, säger Johan Lindeberg.
På redan ett år har märket expanderat rejält och just nu hittar du BLK DNM i bland annat i Kina, Sverige, Turkiet och England. Kollektionerna är alltid välskräddade och innehåller plagg som andas indierock!
– Det är faktiskt ingen större skillnad på vilka plagg som säljer bäst i olika länder. Min filosofi är att den konsument vi vänder oss till finns överallt. Skinnjackan har blivit en global produkt. Folk kan identifiera sig med den stilen oavsett var de bor, säger Lindeberg.
Det här är andra gången Johan Lindeberg tar hem utmärkelsen (2004 vann han för sitt dåvarande märke J.Lindeberg). Några år tidigare utsåg Café honom dessutom till Sveriges bäst klädda man.
– Jag poserade i vit läderjacka med fransar och minns att jag under fotograferingen var så fasansfullt bakfull att jag trodde att jag skulle kollapsa. Men jag har väl i stort sett samma stil idag?
Vi säger stort grattis till Johan Lindeberg och grattar även skådespelaren Felix Herngren som tog hem priset för Sveriges bäst klädda man.
Missa inte heller intervjun som Metro gjorde förra året med Johan Lindeberg om släppet av BLK DNM. Du hittar den HÄR