Den långa dunjacka som så många svenska kvinnor använder för att värja sig mot vinterkylan har – mindre smickrande – börjat kallas för “mammakorven”. Men alla håller inte med om kritiken.

Allt började när modeskribenten Alice Aveshagen nyligen kallade den långa dunjackan för “en formlös duncylinder som tycks kväva västvärldens kvinnor”. Nu rasar debatten om den så kallade mammakorven på landets kultursidor.
“Finns alltid någon som stör sig”
Enligt Aveshagen ett av problemen med “mammakorven” att den hindrar kvinnor från att uttrycka sig och ha kul med kläder:
”Det är ett plagg som speglar en kultur där kvinnor förväntas bära allt – barn, jobb, hem – och samtidigt vara osynliga, smälta in, inte störa. Den anonyma designen är inte bara en fråga om funktion, utan också ett budskap: ‘Var effektiv, men var det diskret'”, skriver hon i Svenska Dagbladet.
Många skribenter har kommit till mammakorvens försvar. Författaren och journalisten Maria Sveland menar att kritiken av jackan är ett exempel på “en sorts kulturell gaslighting” som gör att många mammor känner sig ännu mer otillräckliga:
“Jag tänker ofta att moderskapet liknar en destruktiv relation där omgivningen letar fel och brister eller som en recensent på dåligt humör. Hur du än beter dig, klär dig, eller för dig, så finns det alltid någon som stör sig. Är du för uppklädd i parken kommer du få illvilliga blickar. Bär du en ‘mammakorv’ är du trist och opersonlig. Damned if you do, damned if you don’t“, skriver hon i Expressen.
I Arbetarbladet skriver Jenny Wennberg, politisk redaktör och ledarskribent, att den långa dunjackan är “befriande”:
“Mammakorven säger oss också så otroligt mycket bra om den svenska kvinnan. Hon tänker praktiskt, hon är en rejäl typ. Och när hon tvingas välja mellan att finnas till för andra eller sig själv, väljer hon sig själv. Så. Jäkla. Befriande.”
Klicka hem din alldeles egna mammakorv nedan!