Att öka medvetenheten kring kroppsliga rättigheter och möjligheten att få bestämma över sin egen kropp, sexualitet och identitet – det är syftet bakom Monkis nya kapselkollektion tillsammans med RFSU.
I den här artikeln förekommer annonslänkar till återförsäljare.
Foto: Monki
Samarbetet mellan klädvarumärket Monki och ideella organisationen RFSU, som vill öka ungdomars medvetenhet kring kroppsliga rättigheter, känns som handen i handsken.
– Kvinnlig drivkraft är grunden i allt vi gör här på Monki. Jag är väldigt stolt över att få presentera kollektionen tillsammans med RFSU och att uppmuntra unga kvinnor till att vara stolta över sina kroppsliga rättigheter”, säger Monkis VD Lea Ruta Goldman, i ett pressmeddelande.
Hans Linde, ordförande för RFSU, fyller i:
– Förändringar blir kraftigare när det är fler som samarbetar. I en tid då kroppsliga rättigheter diskuteras runt om i världen bidrar samarbetet med Monki till en ökad medvetenhet på global nivå. Vi är exalterande över att få vara en del av Monkis kunder världen över och att vi tillsammans kan kämpa för kroppsliga rättigheter.
Foto: Monki
Den limiterade kollektionen består av t-shirts och tote bags med två olika citat: “This body got rights” och “Handle with love and respect”. Produkterna finns att köpa i utvalda Monki-butiker världen över och på webben monki.com från mitten av maj.