Den 7-9 februari är det dags för Stockholm fashion week och ledorden i år är hållbarhet och innovation. Här är allt vi vet om den stundande modeveckan.
Pandemin med alla dess utmaningar har inspirerat de ämnen som influerar modeveckan 2022, något som Catarina Midby, Generalsekretare för Swedish Fashion Association, utvecklar i ett pressmeddelande.
“En starkare och smartare modevecka”
“Vi vill erbjuda en starkare och smartare modevecka med riktigt bra mode uppbackat av nya idéer och insikter. De flesta av oss är redo att klä upp oss lite igen, och efter att ha spenderat många timmar under pandemin online har vi lärt oss att ta del av all information som finns på varumärkenas hemsidor och kan göra mer informerade och ansvarsfulla köp”, säger Midby, och fortsätter:
“Vi har också blivit medvetna om alla de många varumärken och företag som erbjuder nya, cirkulära affärsmodeller. Vi kommer troligen att fortsätta att köpa nya kläder, skor och accessoarer framöver, men vi kommer i allt större utsträckning välja att köpa second hand och vintage, hyra, byta och även sy om en del av vår garderob. Det förändrar allt, inte minst produkternas värde.”
Kommer gå att följa digitalt
Märken som kommer synas på årets modevecka är allt från större varumärken som H&M Studio och Filippa K till medlemsbaserade Singular Society och nytillskottet Teurn Studios.
På grund av rådande restriktioner kommer organisatörerna presentera ett mindre urval svenska designers, med i huvudsak fysiska presentationer och evenemang, för en mindre fysisk publik internationell och lokal press och inköpare. Det kommer också gå att följa modeveckan digitalt på stockholmfashionweek.se.