Anitha Clemence öppnar om shoppingberoendet – vill stoppa överkonsumtion
I podcasten Lillelördag berättar Anitha Clemence att hon är beroende av shopping. “Jag har så mycket oanvända plagg i min garderob som jag inte ens hinner använda innan de blir omoderna”, berättar hon.
I podcasten Lillelördag, som Anitha Clemence driver tillsammans med Ann Söderlund, berättar Clemence om hur det gick till när hon insåg att hon var beroende av att handla kläder.
“Jag är ju sjuk”
Insikten kom när Clemence tog en ordentlig titt i sin garderob och hittade plagg som fortfarande hade kvar prislappen – trots att de var flera år gamla.
“Jag har så mycket oanvända plagg i min garderob som jag inte ens hinner använda innan de blir omoderna, för jag har ett behov av att konsumera. Då insåg jag att jag är beroende av kläder”, berättar hon.
Clemence menar att hon har förnekat sitt beroende eftersom det är så “socialt accepterat”. Men efter att ha rannsakat sig själv och de “starka mekanismer” som har resulterat i sena nätter av nätshopping har hon kommit fram till att beteendet inte är sunt:
“Jag [tänkte]: Jag är ju sjuk, jag måste tillfriskna från det här”.
Inför “klädköpstopp”
Som ett steg i att bli av med sitt shoppingberoende har Clemence beslutat sig för att införa ett så kallat klädköpstopp, något som hon delar med sig av på Instagram.
Motivationen kommer inte bara från en vilja att få bukt med beroendet. I Lillelördag berättar Clemence att hon lidit av svår klimatångest sedan hon läste FN:s klimatrapport 2020:
“Jag läste den från pärm till pärm och förstod att det är kört. Punkt. Hela den våren var jag så deprimerad att jag tvungen att gå till en terapeut för att hantera min existentiella ångest”, berättar hon.
Köpstoppet innebär att Clemence inte kommer att konsumera kläder under tre månaders tid.
“Ja det låter kanske lite. Men för mig är det lång tid”, skriver hon i ett inlägg på Instagram. “Om jag kan dra ner min konsumtion till fyra eller kanske två gånger per år så har jag ju varit lite snällare mot planeten.”
“Är egentligen bara en skyltdocka”
Data från Naturvårdsverket visar att vi svenskar konsumerar omkring 14 kilo kläder och hemtextil per person och år och i snitt slänger över 7,5 kilo använda textilier per person och år. Enligt en undersökning från Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet slängs dessutom många av de kläder som skickas i retur, särskilt inom e-handel, istället för att säljas på nytt.
När Clemence medverkar i Ekonomibyrån diskuterar hon den påverkan som dagens klädindustri har på klimatet och den roll som influencers spelar i det hela. Enligt henne har influencers bidragit “jättemycket” till den köphets som råder i samhället:
“Vi är ju egentligen bara en skyltdocka som man sätter på olika kläder och sen säljer vi dem vidare till vår publik, i rätt målgrupp. På det sättet har influencers en otrolig påverkan på marknaden.”
Hon medger också att hon överkonsumerar och under flera års tid har uppmanat sina följare att göra detsamma – men säger att det nu “får vara nog”:
“Om man vågar vara lite självkritisk så kan man se på sitt eget köpbeteende i jämförelse med tio eller fem år tillbaka och se att det har eskalerat”, säger hon. “Det är det här totala utbudet och tillgängligheten som finns på så många sätt hela tiden – det är det som har börjat bli skevt. Vi använder nästan kläder som vi köper en latte. Det är något som inte stämmer där.”