Nöje

Årets Julklapp 2021 – evenemangsbiljetten!

Varje november tillkännages årets julklapp. Julklappen tenderar att berätta mycket om den tid vi lever i, som en spegel av samtiden. Spanar man bakåt blir det tydligt att årets julklapp i själva verket berättar mer än att bara vara ett tips på något man kan lägga under granen, och vad kunde väl passa bättre just nu än evenemangsbiljetten?

Foto: Joseph Lederer Netflix/Unsplash

Det har gissats vilt på vad som ska bli årets julklapp. Enligt ATGs odds låg biljett till evenemang faktiskt i toppen strax följt av ryggsäck, pussel, tofflor, vattenflaska och sällskapsspel. Andra favoriter har varit donation till välgörenhet, miniväxthus, solceller och inomhuskompost. Nu presenteras äntligen vinnaren som evenemangsbiljetten som går i post-pandemins tecken där vi gärna fokuserar på sociala upplevelser.

Uppleva saker tillsammans

“Det har blivit så tydligt under den här perioden att något vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. Därför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten: den gäller ju både kultur, konserter, teater och sportevenemang. Vi ser att det finns ett uppdämt behov av det här – dels att efterfrågan är väldigt stor, det säljs slut på biljetter och slås publikrekord. Och det möts av ett kraftigt ökat utbud”, säger Emma Hernell, vd för HUI.

För 34:e året i rad har Handelns utredningsinstitut utsett årets julklapp och att det skulle bli just evenemangsbiljetten speglar exempelvis att biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterat om en uppgång i besök på hemsidan och att köpet av biljetter har ökat med över 100 procent. Det finns med andra ord en stor efterfrågan. “Vi passar på att roa oss medan det fortfarande är möjligt, det kan finnas en sådan effekt. Vi får samtidigt följa noga vad myndigheterna har för rekommendationer framåt”, säger Emma Hernell.

Krav för Årets Julklapp

Enligt HUI Research måste gåvan uppfylla ett eller flera av följande tre kriterier för att utses till årets julklapp:

1.Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
2. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
3. Produkten ska representera den tid vi lever i.

Effekt på julhandeln

Enligt Klarna kan man se en tydlig “HUI-effekt” på julhandeln. De senaste två åren har de sett en kraftig försäljningsökning av Årets julklapp efter utnämnandet från HUI. Under 2020 ökade försäljningen av stormkök med 688% på bara ett par dagar och under 2019 var motsvarande försäljningsökning för mobillådan 3202%.

Läs även:

Årets Julklapp genom tiderna – här är hela listan!

Detta kan bli årets julklapp 2021 – enligt oddsen!

Här är de bästa och sämsta julklapparna (enligt studie).

Årets julklapp 2020 – stormköket.

Källa: HUI Research

Foto: Joseph Lederer Netflix/Unsplash

Nästa bild

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!