instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Årets matbluff 2023: Coop kalvfond

Av: Metro Mode

Coop kalvfond har utsetts till Årets matbluff 2023, det skriver Äkta vara i ett pressmeddelande. Enligt föreningen är produktens innehåll “i stora delar detsamma som i företagets kycklingfond”.

Varje år utser Äkta vara “Årets matbluff”. Utmärkelsen baseras på röster från allmänheten – och denna gång har över 20 000 personer tyckt till.

“Härmar smaken av en fond”

Äkta vara – en förening som vill verka för matvaror som har ett traditionellt innehåll av naturliga råvaror och är fria från tillsatser – skriver att Coop kalvfond tog hem den föga hedervärda utmärkelsen i år, tack vare 5 675 röster från allmänheten.

“Svenska folket tycker uppenbarligen inte att det här är en kalvfond”, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson om resultatet.

Enligt föreningen innehåller produkten endast 0,4% kalvköttspulver, vilket blir mindre än en promille efter att den koncentrerade fonden spätts de 20 gånger som instruktionen på förpackningen föreskriver. Som utfyllnad har billigare kyckling använts och smaken har skapats med bland annat kalvarom och jästextrakt.

“Den lilla mängden kalv används som ett alibi för att få kalla produkten för kalvfond. En fond är ju egentligen ett avkok av en råvara, exempelvis kalv. Det här är ju snarare ett slags hopkok av olika ingredienser för att försöka härma smaken av en fond”, säger Bernhardson.

Äkta vara noterar att många färdiga fonder och buljongtärningar visserligen har ett innehåll som liknar Coop kalvfond, men i den här produkten sticker den mycket låga halten kalvkött ut. Produkten har dessutom drygats ut med den betydligt billigare råvaran kyckling – faktum är att innehållet i stora delar är detsamma som i företagets kycklingfond.

Totalt har Äkta vara fått in 22 035 röster inför årets utmärkelse, vilket är näst flest i dess nioåriga historia. Bernhardson tror att konsumenter gärna använder utmärkelsen för att markera mot vilseledande marknadsföring:

“Det stora intresset visar att Årets matbluff är viktigt. Det är ett sätt för konsumenten att sätta ner foten mot marknadsföring som på olika vis svänger med sanningen och i slutändan leder till att det blir svårare att göra ett medvetet val”, säger han.

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår