Hösten må vara kylig – men för många singlar är det en het period. Under den så kallade cuffing season, perioden under hösten och vintern då många känner sig extra ensamma, är singlar mer benägna att leta efter en relation. Därför har LELO frågat svenskarna om deras drömdejter och avslöjar nu hur du lyckas med att hitta en cuffing partner i höst.
När du planerar din nästa dejt kan du lägga ”Netflix and chill” åt sidan. Endast två procent av kvinnorna och sju procent av männen vill se film eller serie hemma, enligt LELO:s senaste Onanirapport 2024. Flest män vill i stället äta middag på en restaurang och flest kvinnor vill gå på promenad. På andra plats för både män och kvinnor hamnar att ta en fika. När det kommer till sex på första dejten finns det betydande skillnader mellan könen – var åttonde man och endast en procent av kvinnorna vill ägna sig åt det.
– Att vi har olika uppfattningar om hur en drömdejt ska se ut är inget konstigt. Personliga preferenser spelar in, det jag önskar ägna mig åt på första dejten är nödvändigtvis inte det min dejt ser som den perfekta dejten – här är kommunikation viktigt, säger Jenny Peura, kommunikations- och marknadschef, LELO Sverige.
Så imponerar du på dejten
När dejtingapparna erbjuder en uppsjö av alternativ kan det kännas som att kraven är höga för att få en andra dejt. Så hur ska du egentligen föra dig för att imponera på dejten? Det verkar som att fler män vill att dejten tar kommando på första dejten – 60 procent av män respektive 47 procent av kvinnor vill att dejten berättar mycket om sig själv. Samtidigt önskar fler kvinnor (66 procent) än män (59 procent) att dejten ställer många frågor. En majoritet av svenskarna vill även att dejten känns intelligent och var tredje att man håller ögonkontakt.
Den klassiska frågan om vem som ska betala på dejten verkar vara viktigast för den äldre generationen. Här anser 15 procent av män mellan 65–79 år att det är viktigt att dejten betalar för allt och 29 procent av kvinnor i samma ålder att det är viktigt att dejten erbjuder sig att dela notan. Den yngre generationen 18–29 år sticker i stället ut i sin efterfrågan om en rolig dejt där roliga skämt uppskattas.