Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Nöje

Gillettes nya reklamfilm ifrågasätter mansrollen – väcker starka känslor

På bara några dagar har Gillettes nya reklamfilm fått 9 miljoner visningar och har i skrivande stund över 500 tusen “ogillningar”, varför? Den är en #metoo-inspirerad video om mansrollen. 

Gillette-reklam-mansroll

Reklamfilmen “We believe” släpptes den 13 januari och har sedan dess både överrösts av hyllningar men också stött på en hel del kritik. Vissa användare på Youtube har uppmanat till bojkott och menar att den visar en fel bild av manlighet. Men på Twitter har den hyllats, använder skriver att det var på tiden, ett fint budskap och att det är bra att Gillette lyfter dessa frågor. Det råder verkligen blandade känslor om denna video.

Så vad är det egentligen som folk har såna starka känslor kring? I den en och en halv minut-långa reklamfilmen så tar Gillette upp problemet med “toxic masculinity” och gör avstamp i #metoo. De har gjort om den klassiska sloganen “The mest a man can get” till “The best man can be”. I början av filmen hörs en voice over som säger: “mobbing, metoo-rörelsen mot sexuella trakasserier, “toxic masculinity”, is this the best a man can get?”. Vidare i filmen får vi se exempel på sexuella trakasserier, härskartekniker och det klassiska talesättet “pojkar är pojkar”. I slutet får vi se hur beteenden och strukturer börjar förändras efter metoo.

– Gillette tror på det bästa i män, säger Gary Coombe, president för Procter & Gamble Global Grooming, i ett uttalande

En film blivit viral världen över och som minst sagt väcker känslor.

Källa: Va.se

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!