Gillettes nya reklamfilm ifrågasätter mansrollen – väcker starka känslor
På bara några dagar har Gillettes nya reklamfilm fått 9 miljoner visningar och har i skrivande stund över 500 tusen “ogillningar”, varför? Den är en #metoo-inspirerad video om mansrollen.
Reklamfilmen “We believe” släpptes den 13 januari och har sedan dess både överrösts av hyllningar men också stött på en hel del kritik. Vissa användare på Youtube har uppmanat till bojkott och menar att den visar en fel bild av manlighet. Men på Twitter har den hyllats, använder skriver att det var på tiden, ett fint budskap och att det är bra att Gillette lyfter dessa frågor. Det råder verkligen blandade känslor om denna video.
This is fantastic. What a beautiful, uplifting message that ALL men need to lead by example & do better together.
— Daniel Preda (@MisterPreda) 15 januari 2019
Been with your company for over 35 years, you just lost one of your most loyal customers. Don’t preach to me about how I should act!! Goodbye Gillette !!
— Bruce Swyers (@Btswyers) 15 januari 2019
Så vad är det egentligen som folk har såna starka känslor kring? I den en och en halv minut-långa reklamfilmen så tar Gillette upp problemet med “toxic masculinity” och gör avstamp i #metoo. De har gjort om den klassiska sloganen “The mest a man can get” till “The best man can be”. I början av filmen hörs en voice over som säger: “mobbing, metoo-rörelsen mot sexuella trakasserier, “toxic masculinity”, is this the best a man can get?”. Vidare i filmen får vi se exempel på sexuella trakasserier, härskartekniker och det klassiska talesättet “pojkar är pojkar”. I slutet får vi se hur beteenden och strukturer börjar förändras efter metoo.
– Gillette tror på det bästa i män, säger Gary Coombe, president för Procter & Gamble Global Grooming, i ett uttalande
En film blivit viral världen över och som minst sagt väcker känslor.
Källa: Va.se