Hannah och Amanda säljer poddbolaget Perfect Day – till ABBA-legendaren
Efter att ha drivit bolaget i tio år säljer nu Hannah Widell och Amanda Schulman poddbolaget Perfect Day till Björn Ulvaeus Pophouse Entertainment.
Tillsammans med riskkapitalisten Conni Jonsson köper nu Björn Ulvaeus poddbolaget Perfect Day som haft stora framgångar med bland annat poddarna Alex&Sigge, Fredagspodden och många fler. Pophouse äger sedan tidigare bland annat Hasselbacken och Cirkus i Stockholm och ger sig alltså nu in på den stora poddarenan.
Störst i Europa
Både Hannah och Amanda stannar kvar i bolaget, men affären innebär att Perfect Day kommer rikta sig mot nya marknader och göra större satsningar när det gäller att utveckla nya genrer och innehållsformat.
Tanken är att bolaget ska bli störst i Europa och till Dagens Industri säger Pophouse vd Per Sundin att “Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt. De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa.”
En bra affär
Amanda Schulman skriver på Instagram att hon är glad över affären och ser fram emot det som komma skall. Hon vill däremot inte kommentera köpesumman. “Vi skulle inte göra den här affären om det inte var en bra affär. Det är det enda jag kan säga, tyvärr”, säger hon till Dagens Industri.