Artisten Ida Redig utsattes för långvarig stalkning – nu berättar hon sin historia

Publicerad den 3 maj 2025 av Metro Mode

Den svenska artisten Ida Redig har under en längre tid varit utsatt för allvarlig stalkning. Under ett och ett halvt år mottog hon över 3 500 meddelanden från en man som skickade grova sexuella trakasserier och videor med våldsamt innehåll. Trots sin initiala tvekan valde hon att polisanmäla, vilket ledde till att mannen dömdes till fyra månaders fängelse.

Foto: Instagram @efterfem

I Efter Fem berättar Redig att trakasserierna började för nästan två år sedan, när hon märkte att en person kontaktade henne ovanligt ofta på sociala medier. Meddelandena var intensiva och pågick från tidig morgon till sen kväll. Hon beskriver känslan av oro och ovisshet kring vem personen var och om hon behövde vara rädd när hon lämnade sitt hem.

Visa detta inlägg på Instagram

Ett inlägg delat av Efter fem (@efterfem)

Efter att ha polisanmält fick hon snabbt stöd från polisen och sitt juridiska ombud. Mannen identifierades via Facebook och fick kontaktförbud, vilket han senare bröt. I mars åtalades han och dömdes i april till motsvarande fyra månaders fängelse.

Ida Redig hoppas nu att hennes berättelse kan inspirera andra att anmäla liknande händelser, trots att det kan kännas påfrestande. Hon betonar att gärningsmän inte är skyddade bakom sina skärmar och att rättssystemet kan agera när brott anmäls.

Mer från Metro Mode

  1. Här är svenskarnas favoritsill till midsommar – en klassiker dominerar fortfarande

  2. Marius Borg Høiby döms till fängelse – får fyra års straff

  3. Nu på SVT Play: Dokumentären om Alec Baldwins dödsskjutning hyllas av kritiker

  4. Här vill svenskarna helst fira midsommar 2026

  5. Vinnaren om fuskkritiken mot Sveriges mästerkock: ”Det är ju tv”

  6. Fotbolls-VM får svenskarna att boka USA-resor – ökning med 51 procent

  7. Shania Twain om kroppskomplexen: ”Jag hatade min kropp”