Influeraren Janni Olsson Delér får kritik för smygreklam
Janni Olsson Delér är en av Sveriges största influerare och tillsammans med sin man, skidproffset Jon Olsson Delér, driver hon bland annat klädbolaget C’est Normal. Nu anklagas hon av kosumentverket för att ha brutit mot lagen om reklamidentifiering.
Konsumentverket har slagit fast att Janni Olsson Delér i tre inlägg och en story på Instagram har brutit mot lagen om reklamidentifiering. I en skrivelse från myndigheten går det att läsa att influeraren publicerat bilder på sig själv bärandes kläder från ett märke, och även taggat märkets instagramkonto. I handlingarna har myndigheten censurerat vilket bolag det gäller.
Då inläggen även påstås vara av “personlig karaktär” genom att inte skilja sig avsevärt från hennes andra personliga inlägg, blir det därför, enligt Konsumentverket, svårt för genomsnittskonsumenten att uppfatta dessa inlägg som reklam. Konsumentverket vill därför att hon ska komma in med ett yttrande i ärendet senast den 8 december.