instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Kenza om Ivyrevel: “Jag leker med mode som aldrig förr”

Av: Metro Mode

Kenza Zouiten är bloggdrottningen som tillsammans med sin blivande man och två vänner lagt grunden till vad de i dag kallar “världens första digitala varuhus”. IvyRevel är klädmärket som blivit en del av H&M-gruppen och tagit en självklar plats på vår Skandinaviska modemarknad med mål att förändra modeindustrin.

 

Allt började med fyra personer som fick en idé och tyckte om att hänga tillsammans. Första “kontorsplatsen” var i en av grundarna, Dejans kök innan teamet uppgraderade sig till en källarlokal – utan fönster. Något som skulle komma att spegla IvyRevel som varumärke ända fram till i dag.

Här berättar Kenza, Aleks och Dejan om resan från idé till verklighet, om drömmar som efter tillräckligt hårt jobb slår in och om kärleken till varandra – och deras gemensamma bebis (som växer så det knakar), IvyRevel.

 

Hur gick det till när ni startade Ivyrevel?

Kenza: Vi hade en dröm och vågade drömma stort – vi ville bygga ett digitalt modehus! Vi började i Dejans kök, satt i hotellbaren på Anglais, sen nere i en källare utan fönster. Våra kontorslösningar har speglat varumärkets, och teamets utveckling och utökning under de senaste åren. Lokalerna har bytts ut, men visionen har alltid varit den samma!

Dejan: Vi är stolta över start-up-biten, allt hårt jobb och att vi organiskt växt och haft full kontroll själva. När vi träffade investerare kom de till källaren vilket var positivt. De förstod att det här var på riktigt.

 

Hur är det att arbeta tillsammans med din fästman/fästmö och svåger?

Kenza: Vi är fyra grundare, med sjukt tajta band till varandra. Vi kan säga att det är en berg- och dalbana med mycket av allt. Från högljudda diskussioner och total galenskap till gränslös eufori. Vi vet att vissa månar om att dela upp privat/professionellt men vi jobbar inte riktigt så. För oss är IvyRevel ett livsval, en livsstil.

 

Hur ser era olika roller ut i företaget?

Aleks: Våra roller föll sig väldigt naturligt från start, då vi alla kompletterar varandra på ett bra sätt. Den ansvarsfördelning som gjordes i början av vår resa följer med oss än i dag. Jag och Dejan delar på VD-rollen medan Kenza är IvyRevel’s Style Manager.

 

Ni har tidigare sagt att Ivyrevel är det första digitala modehuset i världen? Vad menar ni med det?

Aleks: Vi har inte ett historiskt arv som andra traditionella modehus – vårt arv är istället från det digitala. Vi är ett digitalt modehus vilket genomsyrar allt vi gör. Det digitala styr hela affärsidén. Det dikterar hur vi designar våra kollektioner, hur vi kommunicerar, vilka vi samarbetar med och hur vi distribuerar våra kollektioner globalt.

 

Var står namnet Ivyrevel för?

Aleks: Vi valde namnet för hur det lät och fick oss att känna. Det kändes som oss!

 

Om vi skulle satsa på ett plagg ur FALL 16 kollektionen, vad skulle ni tipsa om?

Kenza: Åh, svårt val! Om jag bara får välja ett plagg skulle det vara Fey fur som den frusna svensk jag är.

 



Berätta om vad vi kommer se från Ivyrevel under AW16?

Kenza: – Höstens kollektion är fullproppad med “statement pieces” där vi har fokuserat mycket på att mixa kontraster, texturer och prints. Kollektionen är feminin, romantisk och rockig och innehåller allt från satinblusar, sammetsfodral till stickat, broderat läder, trenchcoats och fluffiga faux-furs. Till det har vi tagit fram en hel del maxade boots

 

Vad är det som gör att märket sticker ut i mängden?

Kenza: Vi är ett okonventionellt modevarumärke som inte är rädda för att tänka och skapa någonting nytt. Vi triggas utav saker som ligger utanför vår bekvämlighetszon och vågar sikta högt även om det gör oss livrädda.

 

Vad är högsta drömmen just nu?

Kenza: Vi ska bli världens största digitala modehus och fortsätta att förändra modeindustrin. Vi är övertygade om att det digitala perspektivet är framtiden för varumärken och IvyRevel ska vara med och leda den utvecklingen.

 

Kenza, du har kommit så långt i karriären trots din unga ålder. Vad hade du för framtidsdrömmar som barn?

– De varierade en del men ett bra tag var jag insnöad på att bli kriminaltekniker. Jag och mamma missade inte ett enda avsnitt av CSI, haha!

 

När märkte du att du kunde börja leva på bloggen?

– Även om det inte dröjde länge innan jag började tjäna pengar på min blogg så var det väl egentligen inte förrän jag fyllde 18 och flyttade hemifrån (då jag plötsligt behövde klara mig helt på egen hand) som jag insåg att jag hade mitt på det torra.

 

Vart tro du att ditt driv kommer ifrån?

– Det är nog bara sån jag är, men mycket handlar om min uppväxt och hur viktigt det är för mig att nå mina mål, så att jag & min familj alltid ska kunna känna oss trygga.

 

Hur tror du att det kommer sig att just du blev så framgångsrik?

– För att jag har jobbat stenhårt varje dag sedan jag var 16 år gammal och startade mitt första företag. Det handlar inte om slumpen eller om att vara en naturbegåvning på något, allt handlar om hårt jobb!

 

Hur viktigt har pengar varit för dig under din resa fram till i dag?

– Otroligt viktigt, så klart. Jag och mina två syskon är uppvuxna med en ensamstående mamma som slet med jobb både vardagar och helger för att vi barn skulle få mat på bordet. Jag är inte uppvuxen med pengar, men tack vare att jag vågade satsa stort på något annorlunda så skapade jag mig själv möjligheter.

 

När kommer du att känna dig nöjd?

– Jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna känna mig helt nöjd, men jag kan tänka mig att den dagen jag känner att jag kan ta ett steg tillbaka och lägga min fokus på mina framtida barn.

 

Här är Kenzas stilresa från 1995 – 2016

1995: Jag var fyra år, bodde i Marocko och hade svala trikåplagg.

 

2003: Till mina föräldrars fasa började jag lyssna på hårdrock, klädde mig i svart och trasigt, målade tårar av kajal under ögonen och rakade sidecut. Ja, jag var alltså 12.

 

2005: Tuppkammen jag rakade när jag var 13 började växa ut och jag blev megafjortis. Ögonbrynen existerade knappt, och kläderna som gällde var Henri Lloyd-jacka, Fornarina-jeans och Lacoste-sneakers.

 

2008:  Jag började leka med mode och här pyntades väskor, skor och midjor med sidenband. Bloggen började bli stor här.

 

2010: Klackar och boots med monsterplatå, och ju kortare klänningar desto bättre. Jag tror även detta var året jag (och alla andra) bar smycken med kors på? Jag som inte ens är kristen, haha.

 

2016: Idag leker jag med mode som aldrig förr. Ena dagen är jag söt och flickig medan jag nästa dag klär mig i tuff streetstyle. Man behöver inte köra på en specifik stil. Mode är kul och till för att lekas med!

 

Foto: Ivyrevel & Kenzas.se 

 

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår