Kim Kardashian bryter tystnaden efter Balenciagas kritiserade kampanj: “Skakad”
Modehuset Balenciaga har blivit starkt kritiserat för en kampanj som innehöll bilder av barn tillsammans med teddybjörnar i BDSM-munderingar. Nu har Kim Kardashian, som är en ambassadör för märket, uttalat sig om kampanjen.
Balenciagas senaste kampanj har bemötts med stark kritik på sociala medier då många anser att den sexualiserar barn. Kampanjen, som numera är borttagen, innehöll bilder på barn tillsammans med teddybjörnar iförda vad som förefaller vara BDSM-kläder.
Enligt BBC News har en bild från en separat kampanj, från varumärkets samarbete med Adidas, dessutom visat sig innehålla handlingar från en barnpornografirättegång.
the brand “Balenciaga” just did a uh….. interesting… photoshoot for their new products recently which included a very purposely poorly hidden court document about ‘virtual child porn’
normal stuff pic.twitter.com/zjMN5WhZ0s— shoe (@shoe0nhead) November 21, 2022
Publicerade ursäkt på Instagram
Efter att bilderna publicerades på sociala medier i mitten av november växte en kritik, framförallt i USA, mot kampanjen då många ansåg att den sexualiserar barn – kritik som fick en ännu större spridning efter att vissa amerikanska tv-kanaler anklagade Balenciaga för att “stödja barnpornografi”.
Balenciaga har nu tagit bort kampanjen, samt raderat samtliga inlägg på Instagram. Samtidigt har de publicerat en ursäkt på samma plattform. I ursäkten skriver de bland annat att de håller på att vidta rättsliga åtgärder gentemot de ansvariga för bilderna och att de fördömer alla former av barnmisshandel.
“Våra teddybjörnsväskor borde aldrig ha visats tillsammans med barn i den här kampanjen”, skriver de. “Vi har omedelbart tagit bort den här kampanjen från alla plattformar.”
Tar ansvar för bilderna med teddybjörnar i BDSM-utstyrsel
Under måndagskvällen publicerade modehuset en längre ursäkt där de, istället för att upprepa att de håller på att vidta rättsliga åtgärder gentemot de som skapat de utskällda bilderna, själva tar ansvar för kampanjerna:
“De två separata annonskampanjerna i fråga återspeglar en rad allvarliga misstag som Balenciaga tar ansvar för”, skriver de och fortsätter:
“Den första kampanjen, kampanjen med presentkollektionen, innehöll barn med teddybjörnsväskor iklädda vad vissa har kallat BDSM-inspirerade kläder. Våra teddybjörnsväskor och presentkollektionen borde inte ha visats upp tillsammans med barn. Det var ett felaktigt val av Balenciaga, kombinerat med vårt misslyckande med att bedöma och validera bilder. Ansvaret för detta ligger enbart på Balenciaga.”
“Visade sig vara äkta juridiska dokument”
Modehuset skriver dock att de har “lämnat in ett klagomål” gällande det juridiska dokument som nämner barnpornografi i kampanjen för samarbetet med Adidas:
“Den andra, separata kampanjen för våren 2023, som det var tänkt skulle återskapa en kontorsmiljö, innefattade ett foto med ett ark i bakgrunden från en dom i högsta domstolen ‘Förenta Staterna v. Williams’ 2008 som bekräftar att barnpornografi är olagligt och inte skyddas av yttrandefriheten”, skriver de.
De fortsätter: “Alla saker som var inkluderade i denna fotografering tillhandahölls av en tredje part som bekräftade i skrift att rekvisitan var falska kontorsdokument. De visade sig vara äkta juridiska dokument som högst troligt kom från inspelningarna av ett tv-drama. Inkluderandet av dessa ej godkända dokument var resultatet av vårdslös försummelse som Balenciaga har lämnat in ett klagomål för. Vi tar fullt ansvar för får bristande tillsyn och kontroll över dokumenten i bakgrunden och vi kunde ha gjort saker och ting annorlunda.”
Kim Kardashian: “Skakad av bilderna”
Kim Kardashian, en ambassadör för Balenciaga, uttalade sig inledningsvis inte om den kontroversiella kampanjen – ett val som hon nu förklarar i ett inlägg på Instagram:
“Jag har varit tyst under de senaste dagarna, inte för att jag inte har varit äcklad och upprörd över Balenciagas senaste kampanjer, utan för att jag ville ha möjlighet att prata med deras team för att förstå hur det här har kunnat hända”, skriver hon och fortsätter:
“Som mamma till fyra barn har jag skakats av de störande bilderna. Barns säkerhet måste respekteras och inga försök att normalisera olika former av barnmisshandel har någon plats i vårt samhälle – punkt.”
Kardashian fortsätter med att skriva att hon “uppskattar Balenciagas borttagande av kampanjerna och ursäkt”:
“Efter att ha pratat med dem tror jag att de förstår hur allvarligt problemet är och kommer ta till nödvändiga åtgärder för att det här aldrig ska hända igen.”
Realitystjärnan avslutar med att skriva att hon för tillfället “utvärderar” sin relation med märket, något som hon menar är beroende av deras “vilja att ta ansvar för något som aldrig borde ha hänt från första början”. Hon skriver även att hon förväntar sig att modehuset kommer att verka för att skydda barn.