instagram facebook pinterest youtube twitter mail sms whatsapp
noje

Matilda Djerf svarar på konsumentverkets kritik om reklammarkering

Av: Metro Mode

Liksom många andra influencers har Matilda Djerf slarvat med reklammarkering på sociala medier, något som Konsumentverket påtalade i somras. Nu medger entreprenören delvis att det finns fog för kritiken.

Foto: Instagram @matildadjerf

Med ett modeimperium som årligen omsätter hundratals miljoner och över 3 miljoner följare på Instagram är Matilda Djerf en av Sveriges mest framgångsrika influencers. I somras mottog Djerf Avenue-grundaren dock kritik från Konsumentverket, som menade att vissa av hennes inlägg på sociala medier utgjorde smygreklam.

Kritiken: Skiljer sig inte tydligt från övrigt innehåll

Enligt marknadsföringslagen ska alla kommersiella inlägg på sociala medier reklammarkeras. Detta är särskilt viktigt om man, likt de flesta influerare, blandar kommersiellt innehåll och annat innehåll – en genomsnittskonsument måste nämligen omedelbart kunna avgöra om ett inlägg är reklam.

Detta ansåg Konsumentverket att Djerf hade misslyckats med:

”Vid granskning av Matilda Djerfs Instagramkonto har Konsumentverket uppmärksammat att många av inläggen är av rent personlig karaktär och att kommersiella inlägg har varvats med sådana inlägg. Vidare har Konsumentverket noterat att de kommersiella inläggen har en personlig prägel och att de därmed inte på något tydligt sätt har skiljt sig från övriga inlägg”, skrev myndigheten i augusti, enligt nyhetsbyrån Siren.

“Skulle kunna uppfattas som marknadsföring”

Nu har Djerf svarat Konsumentverket genom sina advokater, det rapporterar Expressen.

Enligt tidningen menar Djerf att det är “naturligt att hon förekommer med Djerf avenues produkter även i inlägg av mer privat karaktär, eftersom hon helt enkelt använder plaggen i vardagen”.

Samtidigt kan hon “förstå att inläggen (…) skulle kunna uppfattas som marknadsföring av Djerf avenues produkter. Detta gäller särskilt eftersom Djerf avenue, som Konsumentverket påpekar, omnämns i inläggen på så sätt att bilderna antingen innehåller taggen ’djerfavenue’ eller omnämner @djerfavenue.

I efterhand inser Matilda Djerf, vid närmare eftertanke, att taggarna/omnämnandet – och möjligen i vissa fall även bildens komposition – riskerar att ge inläggen en kommersiell karaktär.”

Expressen skriver att Konsumentverket “nöjer sig med svaret” och att ärendet har avslutats.

Bianca Ingrosso: “Känns inte lika jobbigt att se”

Djerf är långt ifrån den enda influencern som har slarvat med reklammarkering: i våras visade en granskning ledd av EU-kommissionen att endast 20 % av influerare systematiskt redovisar att kommersiella inlägg är reklam.

En av de som tidigare har gjort denna typ av miss är Bianca Ingrosso, som i fjol förbjöds att publicera omarkerad reklam i sociala medier.

Läs även: Bianca Ingrosso besviken på fansen: “Lajkar aldrig våra kampanjer”

Enligt Konsumentverkets vägledning ska kommersiella inlägg märkas med ord som tydligt visar att det handlar om marknadsföring, exempelvis “reklam” (att istället skriva “#samarbete” eller “i samarbete med” är inte tillräckligt).

Ingrosso menar dock att just ordet “reklam” kan ha en negativ inverkan på hur innehåll uppfattas av följare – och i en ny video på YouTube påpekar hon att Djerf sällan använder det:

“Typ som Matilda Djerf som inte heller lägger upp att det är reklam, då känns det inte som reklam. Det känns inte lika jobbigt att se”, säger hon i videon.

Annons
Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta. Läs mer Jag förstår