Plockade lösgodis med händerna – polisanmäldes för skadegörelse

Publicerad den 6 november 2018 av Metro Mode

Lösgodis är en självklar favorit för många – men hur du plockar det spelar faktiskt större roll än du kanske tror. I Luleå har en ovanlig händelse nu väckt uppmärksamhet efter att två personer polisanmälts – för hur de tog sitt godis.

Foto: Unsplash

Det var mitt på dagen i en butik i Luleå som situationen uppstod. Personal reagerade när två personer plockade lösviktsgodis direkt med händerna, utan att använda skopa eller tång.

Till en början misstänktes det handla om stöld, men efter förhör stod det klart att personerna faktiskt hade betalat för sitt godis. Trots det slutade ärendet inte där.

Istället misstänks de nu för skadegörelse.

– Det är inte så vanligt, jag har nog inte hört talas om det tidigare, säger Jenny Blixt, jourhavande förundersökningsledare, till SVT.

Butiken tvingades slänga godiset

Anledningen? Hygienen. När lösgodis hanteras med händerna riskerar hela behållaren att kontamineras – vilket i det här fallet gjorde att butiken tvingades kassera de berörda lådorna.

Det kan i sin tur innebära ekonomisk skada, vilket ligger till grund för misstanken om skadegörelse.

Samtidigt är det oklart om ärendet faktiskt kommer att leda vidare.

– Det krävs uppsåt för att det ska bli skadegörelse, och det är tveksamt i det här fallet, säger Jenny Blixt.

Kan få betala ersättning

Även om en rättslig process inte blir aktuell kan personerna ändå bli ersättningsskyldiga för det godis som behövde slängas.

Händelsen är ovanlig – men den sätter ändå fingret på något många kanske inte tänker på. Nästa gång du står vid lösgodishyllan kan det vara värt att dubbelkolla att du använder rätt redskap.

Det handlar trots allt inte bara om regler – utan också om respekt för både andra kunder och butiken. 

Mer från Metro Mode

  1. Jonas Bonnier avslöjar 20 år gammal hemlighet i Sommar i P1

  2. Brooklyn Beckham rasar efter David Beckhams fars dag-inlägg

  3. Ciara Janson om livet efter uppbrottet från Måns Zelmerlöw: ”Byggt upp allt från grunden”

  4. Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"

  5. Olivia Rodrigo startar musikfestival

  6. Liam Paynes son Bear ärver nästan 300 miljoner kronor efter stjärnans död

  7. Amanda Romare om uppväxten, ångesten och känslan av att vara en bluff i Sommar i P1