Peg Parnevik om ätstörningen: "Gråten ligger i halsen"
Peg Parnevik kämpar med sin ätstörning, det berättar hon på Instagram. “Ibland vill jag bara bryta ihop och låsa in mig”, skriver hon.

I ett nytt inlägg på Instagram berättar Peg Parnevik att hennes mående har dalat under senare tid, detta på grund av att hon lider av en ätstörning.
“På gränsen hela tiden”
I inlägget berättar Parnevik att hon är nära en “crasch out”:
“[S]enaste tiden känner jag att det är precis på gränsen hela hela hela tiden…att gråten ligger i halsen..att jag tänker på varenda tugga”, skriver hon.
Artisten berättar vidare att hon känner sig “klaustrofobisk av värmen” och att hon upplever att “alla blivit så fucking smala”.
Hon upplever även en skam över att “vara vuxen med en ätstörning”:
“Pinsamt att man fortfarande jobbar på det varje dag. Oftast känner jag mig glad och stark och försöker tänka på att livet är mer än en platt mage. Men ibland vill jag bara bryta ihop och låsa in mig”, skriver hon.
Lider du av en ätstörning? Hit kan du vända dig
Över 18 år
– Boka tid på en vårdcentral, psykiatrisk mottagning eller på företagshälsovården om du jobbar.
– Du kan kontakta Riksföreningen mot ätstörningar, Frisk och fri, om du har frågor om anorexi, bulimi eller andra ätstörningar.
Under 18 år
– Kontakta en ungdomsmottagning, elevhälsan eller barn- och ungdomspsykiatrin, bup. På en del bup-mottagningar behöver du remiss från vårdcentralen.
– Du som identifierar dig som tjej och är mellan 10 och 25 år kan också mejla eller chatta med en volontär på Ätstörningszonen.
“Grät väldigt mycket inför alla”
Detta är inte första gången som Parnevik berättar om sin ätstörningsproblematik.
2023 berättade hon att den hade gått ut över inspelningarna av TV4:s Så mycket bättre:
“Jag grät väldigt mycket inför alla, och mycket framför kamerorna också. Jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt och berätta för alla när jag hade en jobbig dag. Om jag faller tillbaka i min ätstörning blir det kaos direkt, då blir det ganska mörkt, så jag kan inte hamna där”, sa hon då i Efter fem.

Läs även:
2 av 3 personer med ätstörning tränar tvångsmässigt!
Så skyddar du dig mot smalhetsen i sociala medier!
Peg Parnevik är singel – efter uppbrottet med “Robinson”-profilen!
Sebastian De La Vega öppnar upp om saknaden efter Peg Parnevik under “Robinson”
Peg Parnevik om hatet efter Victoriadagen: “Är där som artist”