I dag, måndagen den 21 december, släpper festivalen Popaganda de 50 första biljetterna till sommaren 2016:s festival.
Inför varje sommar tipsar medierna om festivalplagg, det plåtas street style på plats och modet går i takt med musiken. Just därför valde Popaganda att låta biljetterna för 2016 bli en del av sommarens bästa festivallook samt uppmuntra och inspirera till en mer hållbar konsumtion. Så istället för sedvanliga pappers- och elektroniska biljetter väljer festivalen att sälja 50 biljetter i form av 50 unika second hand-plagg.
– Såhär inför jul konsumerar vi på ett helt sjukt sätt, och vi såg en möjlighet att inspirera till en annan sorts konsumtion i samband med släppet av våra biljetter. En vintagebiljett är en festivalbiljett till ett bra pris, på ett supersnyggt second hand-plagg, där alla pengar man betalat går till en bra sak, säger Niklas Jonsson på Popaganda i ett pressmeddelande.
Vintagebiljetterna (de 50 plaggen) finns att köpa hos Emmaus och Stadsmissionen och kostar mellan kommer 150-400 kronor där samtliga intäkter går till just till dessa verksamheter.