Relationskoma: 9 varningssignaler på att du glömt dina vänner
Att vara en bra kompis är inte alltid helt enkelt. Livet är fullt av måsten, scheman som ska pusslas och relationer som ska hinnas med. Ibland dröjer det lite för länge innan man ringer tillbaka – och det är oftast helt okej. Men det finns tillfällen då frånvaron smyger sig på och börjar skava. Särskilt när du är nyförälskad.

För låt oss vara ärliga: när kärleken slår till hamnar många i en relationskoma. Plötsligt lever man i en rosa bubbla där mobilen vibrerar konstant – och där tjejkompisarna sakta men säkert hamnar i bakgrunden. Frågan är bara: hur vet man när det gått för långt?
Här är varningstermometern med nio tydliga tecken på att du kanske, utan att mena det, håller på att bli en dålig kompis.
Liten guide:
Känner du igen dig runt punkt 5–6? Då finns det gott om tid att styra upp.
Är du någonstans kring 8–9? Då är det dags att agera – snabbt.
1. Samtalen handlar mest om dig
Du pratar gärna om ditt jobb, din vardag och framför allt din nya relation – men glömmer att ställa frågor tillbaka. När lyssnade du senast aktivt på hur dina vänner faktiskt mår?
2. Telefonen är alltid i handen
Instagram, Snapchat, sms – du klarar knappt en timme utan att kolla mobilen. Och ja, paniken smyger sig på om du inte är uppkopplad.
3. Du går alltid hem tidigt från tjejkvällar
Om du två av tre gånger lämnar planerade tjejkvällar i förtid för att träffa killen du dejtar – då är det ett tydligt varningstecken.
4. Du avbryter samtal för att sms:a
Under middagen eller vinet vid köksbordet tappar du fokus, avbryter konversationen och försvinner in i mobilen för att svara på meddelanden från din nya kärlek. Mer än två gånger i timmen? Aj.
5. Dina vänner hör av sig mer sällan
Du märker att de inte ringer lika ofta som förr. Att det tar längre tid att få svar. Och att initiativen plötsligt inte längre kommer från deras håll.
6. Svaren blir kortare – och kallare
När ni väl hörs är svaren torra, korta och saknar motfrågor. Engagemanget känns… lågt.
7. Det är bara du som jagar
Du märker att det alltid är du som ringer, sms:ar och föreslår att ses. Ömsesidigheten finns inte längre där – och det börjar kännas.
8. Du känner dig utanför i gänget
När ni väl ses har du svårt att hänga med i samtalen. Internskämten går dig förbi och du känner dig plötsligt som en gäst i ditt eget kompisgäng.
9. Du ser dem umgås – utan dig
Det sista (och kanske mest smärtsamma) tecknet: du scrollar Instagram eller Facebook och ser att dina vänner träffas. Utan dig. Och du fick aldrig någon inbjudan.
Att bli nykär är fantastiskt – men ingen relation mår bra av att existera i ett vakuum. Vänskap kräver närvaro, omtanke och kontinuitet. Och ju tidigare du fångar varningssignalerna, desto lättare är det att reparera det som börjat glida isär.
För en bra kompis – det vill vi ändå alla vara.
Läs även:
Så underhåller du dina kompisrelationer – både när ni inte ses och när ni ses.
Därför blir det svårare att skaffa nya vänner när vi blir äldre.
18 anledningar till varför din syster är världens bästa vän.